سبد خرید شما خالی می باشد.
کاربرد قلع

از دیرباز انسان از فلزات مختلفی در موارد گوناگون استفاده کرده و با گذشت زمان و توسعه و ابداع روش های گوناگون دستیابی و ساخت انواع مواد و همچنین افزایش اطلاعات و دانسته های بشر، نیاز به فلزات گسترده تر شده است. از جمله فلزاتی که از گذشته در زمینه های مختلف کاربرد داشته است، می توان به قلع اشاره کرد که در این مقاله از آهن تاپ به صورت اجمالی به معرفی و بیان کاربرد های آن پرداخته می شود.

قلع چیست

قلع فلزی است که سنگ آن از معادن استخراج شده و به کارخانه انتقال داده می شود و سپس طی فرآیندهای خاص که شامل حرارت دادن در کوره می باشد، قلع را برداشت می کنند. درصد بالایی از این معادن و خط تولید ورق قلع اندود در قاره آسیا و در کشور چین واقع شده اند. شکل آن به صورت بلورین و به رنگ نقره ای می باشد، این فلز رسانایی بالایی دارد و نقطه ذوبی در حدود 235 درجه دارا می باشد و در مقایسه با سایر عناصر پایین بوده و همین امر سبب کاهش هزینه های برداشت و قیمت این عنصر شده است. این فلز شکل پذیر بوده که دارای انعطاف پذیری بالا و در مقابل اکسید شدن مقاوم است.

قلع چیست

موارد کاربرد قلع

فلز قلع کاربرد فراوانی در صنایع تبدیلی دارد ولی به صورت خام مورد استفاده قرار نمی گیرد، از جمله مهمترین و متداول ترین کاربردها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده از این فلز برای روکش و جلا دادن قطعات فلزی دیگر، زیرا قلع در برابر خوردگی و سایش مقاوم است، برای مثال از دیرباز به دلیل سمی بودن ظروف مسی، آنها را با قلع روکش می کردند تا بتوان از آنها در مصارف خانگی و آشپزی استفاده کرد.
  • قلع سمی نبوده و برای انسان ضرر ندارد، همین امر سبب شده است تا از قلع برای ظروف نگهدارنده غذا و کنسرو استفاده شود اما ورود میزان بالایی از آن به بدن خطرناک می باشد.
  • استفاده از قلع در صنایع به منظور ساخت انواع آلیاژ و همچنین به عنوان کاتالیزور برای تسریع واکنش با اکسیژن
  • کاربرد فراوان این عنصر در صنعت شیشه سازی، و پلاستیک سازی برای تثبیت مواد پلیمری
  • استفاده از قلع برای انجام فرآیند لحیم کاری که ترکیبی از قلع و سرب است.
  • استفاده از قلع برای ساخت مواد مغناطیسی که قابلیت جذب آهن را دارند و می توان با استفاده از قلع موادی ایجاد کرد که رسانایی بالایی دارند.

قلع به دلیل داشتن خواص و ویژگی های منحصر به فرد و همچنین هزینه های پایین برای استخراج و احیای آن در کارخانه ها، کاربرد فراوانی دارد. قدمت استفاده از این فلز بسیار بالا می باشد و در حدود چندین هزار سال پیش در بقایای باستان شناسی کشف شده است. مهمترین دلیل استفاده از آن عدم سمی بودن برای بدن انسان و نقطه ذوب پایین آن می باشد و همچنین بازیافت آن نیز بسیار مورد توجه قرار گرفته است که همواره هزینه های کمتری از استخراج آن دارد. برای اطلاع از قیمت ورق قلع اندود و سایر ورق های فولادی می توانید از طریق فروشگاه اینترنتی آهن تاپ اقدام نمایید.

نوشتن دیدگاه