سبد خرید شما خالی می باشد.
وزن مخصوص آهن

ورق های آهنی کاربرد فراوانی در صنایع مختلف داشته و هر کدام به روش های مختلفی تولید می‌شوند. معروف ترین و کاربردی ترین ورق آهنی، ورق گالوانیزه است که طی فرایند گالوانیزاسیون در دیگ های مذاب روی تولید می‌شوند. این ورق ها به قدری مقاوم می‌شوند که در برابر انواع ضربه و رطوبت هیچ ضعفی از خون نشان ندهند.

مشخصات ورق های آهنی مقاوم یا گالوانیزه

ورق گالوانیزه به دلیل طی کردن فرایند آبدیده شدن توسط روی از مزایای منحصر به فردی برخوردار است که در ادامه به مهمترین آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • جایگزین مناسب برای انواع ورق های آهنی
  • مقاومت بالا در برابر رطوبت و تغییرات آب و هوایی
  • دوام بالا در برابر ساییدگی و خوردگی
  • مقاومت بالا در برابر اکسید آهن
  • بازرسی آسان در کنار قیمت ارزان
  • پاکسازی ساده
  • صرفه جویی در مصرف منابع

روش محاسبه وزن مخصوص آهن

برای محاسبه اکثر ورق های آهنی یک فرمول استاندارد وجود دارد که تمامی مهندسین و سازندگان در سطح جهان از آن استفاده می‌کنند. برای محاسبه وزن دقیق انواع فلزات ابتدا باید تمامی اندازه های آن نظیر طول، عرض و ضخامت را به دست آورد. سپس چگالی هر ورق آهنی را مطابق با جدول استاندارد آن در اندازه های به دست آمده ضرب می‌کنیم. به فرض اگر ضخامت یک متر مربع ورق آهنی گالوانیزه 1 میلی متر باشد، آن را در چگالی 7.86 (چگالی مخصوص ورق گالوانیزه) ضرب می‌کنیم.

1 * 1 * 1 * 7.86 = 7.86 کیلوگرم

توجه داشته باشید که هر ورق آهنی دارای یک چگالی منحصر به فرد بوده و برای محاسبه وزن حتما باید از عدد دقیق آن مطلع باشیم. در غیر این صورت در محاسبه نهایی دچار مشکل خواهیم شد. چگالی برخی از آهن های پرکاربرد عبارتند از:

  • چگالی آلومینیوم: 2.7
  • چگالی استیل: 7.84
  • چگالی آهن ساده: 7.86

لازم به ذکر است که چگالی ورق های گالوانیزه، روغنی، آجدار و ورق سیاه برابر با چگالی آهن ساده است.

روش محاسبه وزن ورق های آهنی

استفاده از ابزارهای مهندسی برای محاسبه وزن مخصوص آهن

خوشبختانه با پیرفت تکنولوژی ابزارهایی طراحی شده‌اند که چگالی مهمترین ورق های آهنی را به صورت پیشفرض در حافظه خود داشته و تنها با فشردن دکمه مخصوص هر آهن، وزن آن محاسبه می‌شود. استفاده از این ابزارها در بسیاری از شرکت های تولید آهن رایج بوده و قیمت آن نیز نسبت به کارایی هایی که دارند بسیار مقرون به صرفه است.
همچنین نرم افزارهای کامپیوتری نیز وجود دارند که خیلی ساده مانند ماشین حساب، وزن ورق های آهنی را محاسبه می‌کنند. چگالی منحصر به فرد هر آهن نیز در این نرم افزارها تعبیه شده و فرد می‌تواند با انتخاب فرمول مخصوص هر ورق آهنی وزن آن را محاسبه کند.

آیا نرم افزارهای محاسبه وزن آهن دقیق عمل می‌کنند

بله! دقت این نرم افزارها بسیار بالا بوده و جلوی کلاهبرداری های بزرگ را می‌گیرند. متاسفانه برخی از شرکت های تولیدی سودجو پیش از طراحی این نرم افزارها اقدام به کم فروشی می‌کردند. آن‌ها تنها چند گرم از وزن هر ورق را کم می‌کردند. امری که موجب می‌شد تا هیچکس از این تغییرات جزئی مطلع نشده و پول بیشتری را بابت خرید ورق های آهنی پرداخت کند.

نوشتن دیدگاه

سوالات متداول وزن مخصوص آهن

مشخصات ورق های آهنی مقاوم یا گالوانیزه چیست؟

از مشخصات این ورق ها می توان به: مقاومت بالا در برابر اکسید آهن، بازرسی آسان در کنار قیمت ارزان، صرفه جویی در مصرف منابع، دوام بالا در برابر ساییدگی و خوردگی و ... اشاره کرد. 

مهم ترین کاربرد ورق آهن چیست؟

در ساخت مخازن تحت فشار مانند قایق‌ها، کشتی‌ها و حتی خودروهای نظامی مورد استفاده قرار می گیرد.

برای محاسبه وزن مخصوص آهن چه مواردی نیاز است؟

برای محاسبه وزن مخصوص آهن یک فرمول استاندارد کلی وجود دارد که برای آن نیاز به طول، عرض، ضخامت و سپس چگالی ورق آهنی است.