سبد خرید شما خالی می باشد.
نقطه ذوب آهن

تمامی عنصرها دارای نقطه ذوب منحصر به فرد بوده و دانستن آن به صنعتگران کمک می‌کند تا عناصر را به صورت استاندارد به حالت ذوب برسانند. فولاد نیز از این قاعده مستثنی نبوده و دارای نقطه ذوب مشخصی است. نقطه ذوب فولاد بستگی به آلیاژ آن داشته که این امر ممکن است نقطه ذوب فولاد را تغییر دهد. این آلیاژ برای متناسب کردن خصوصیات فولاد نظیر قدرت، چکش خواری و راحتی آن اعمال می‌شوند.
ذرات اغلب جامدات با نظم خاصی در کنار هم قرار گرفته‌اند و حرکت یون، اتم و مولکول های آن‌ها بستگی به میزان حرکت ارتعاشی ذرات دارد. در واقع زمانی که ذرات جامدات بر اثر حرارت شروع به ارتعاش می‌‎کنند، یون ها و سایر ذرات آن حرکت کرده و قابلیت چکش خواری و خمکاری را به فولاد می‌دهند. اما، میزان حرارت دهی باید متناسب با نقطه ذوب ذرات فولاد باشد؛ در غیر این صورت، ذرات فولاد از بین رفته و خاصیت خود را از دست می‌دهند.

نقطه ذوب آهن چقدر است

به طور استاندارد فولاد در حرارت 1538 درجه سانتی گراد ذوب شده و ذرات آن کاملا انعطاف پذیر می‌شوند. توجه داشته باشید که حرارت وارده باید به حدی باشد که از این رقم کمتر و بالاتر از دمای طبیعی باشد. به عبارت ساده تر دمای کوره حرارت را باید کمتر از 1538 قرار دهیم تا ذرات فولاد حالت نرم بگیرند و به مذاب تبدیل نشوند. این امر موجب می‌شود تا فولاد به راحتی شکل پذیر شود و با کمی سرما به حالت جامد درآید. نقطه ذوب سایر عناصر پرکاربرد به شرح زیر می‌باشند:

  • کروم: 1890 درجه سانتی گراد
  • نیکل: 1453 درجه سانتی گراد
  • آهن خالص: 1535 درجه سانتی گراد

البته همانطور که گفتیم، باید دمای حرارت آن‌ها برای شکل پذیری در محدوده 1400 الی 1500 درجه سانتی گراد باشد.

عوامل موثر بر نقطه ذوب آهن(فولاد)

درست است که نقطه ذوب آهن 1538 درجه سانتی گراد است؛ اما، در مواقعی یکی سری فاکتورها می‌توانند این عدد را تغییر داده و حتی نقطه ذوب را بالاتر ببرند. عواملی چون ساختار متالوژیکی و ترکیبات شیمیایی فولاد بر نقطه ذوب فولاد تاثیر می‌گذارند. البته، تاثیر ترکیبات شیمیایی نسبت به ساختار متالوژیکی کمی بیشتر بوده و ممکن است نقطه انجماد یا ذوب فولاد را تغییر دهند.

عوامل موثر بر نقطه ذوب فولاد

نقطه ذوب فولاد بر اساس گرید زنگ نزن

  • گرید فولاد زنگ نزن 4547/1: نقطه ذوب 1400 الی 1325 درجه سانتی گراد
  • گرید فولاد زنگ نزن 4462/1: نقطه ذوب 1445 الی 1385
  • گرید فولاد زنگ نزن4401/1 (316): نقطه ذوب 1400 الی 1375
  • گرید فولاد زنگ نزن 420: نقطه ذوب 1510 الی 1450
  • گرید فولاد زنگ نزن 430 و 446: نقطه ذوب 1510 الی 1425

نحوه ذوب آهن

ذوب فولاد به صورت خمیری قدیمی ترین روش مذاب نمودن محصولات فلزی است. در این روش فولاد تحت حرارت قرار گرفته و توسط اکسیژن تغییر حالت می‌دهد. با دمیده شدن اکسیژن، کربن موجود در فولاد کم کم سوزانده می‌شود. البته، ذوب کردن فولاد به این روش یک عیب بزرگ دارد و آن هم تولید گاز کربن به مقدار زیاد است. امری که باعث آسیب رسیدن به محیط زیست می‌شود، از این رو، شیوه های مدرن جایگزین این روش شده‌اند. امروزه تمامی کارخانجات از کوره های مخصوص جهت ذوب نمودن فولاد استفاده می‌کنند. این کوره ها با توجه به نقطه ذوب فولاد آن را به حالت مذاب درمی‌آورند؛ بدون آن که کربنی تولید شود.

 

نوشتن دیدگاه