سبد خرید شما خالی می باشد.
بهترین رنگ برای ورق گالوانیزه

ورق گالوانیزه ورقی است که طی فرایند گالوانیزاسیون مقاوم می‌شود. این ورق پس از این که از حوضچه های روی بیرون آمد برای استعمال رنگ به اتاق های مخصوصی روانه می‌شود. ورق های گالوانیزه با رنگ های مخصوصی پوشش داده می‌شوند تا در کنار زیبایی ظاهری، مقاومت آنها نیز دو چندان شود. البته، رنگ کردن این محصولات کمی سخت بوده و نیاز به دستگاه های مخصوص دارد. زیرا سطح ورق های گالوانیزه صاف و صیقلی بوده و قرار گرفتن رنگ بر روی آنها بسیار دشوار است. رنگ‌آمیزی ورق های گالوانیزه به دو صورت کارخانه‌ای و انسانی انجام می‌شود. در روش کارخانه‌ای، ورق ها وارد کوره رنگ شده و توسط دستگاه های مدرن به صورت خودکار و استاندارد رنگ آمیزی می‌شوند. در روش انسانی اما باید یک سری فرایند طی شوند.

آشنایی با نحوه رنگ‌آمیزی انسانی ورق گالوانیزه

در مرحله اول سطح ورق از هر گونه چربی و گرد و غبار پاک می‌شود. سپس ورق ها توسط دستگاه های مخصوص بازبینی می‌شوند تا مبادا حفره‌ای بر روی سطح آنها وجود نداشته باشد. سپس مرحله خشک کردن و پاکسازی مجدد آغاز می‌شود؛ به گونه‌ای که شوره های سفید رنگ ورق گالوانیزه توسط سمباده از بین رفته و سطح آن صاف و یکدست می‌شود. در مرحله بعدی تمام سطوح ورق را توسط یک ماده اسیدی نظیر سرکه سفید شستشو می‌دهیم. این امر موجب می‌شود تا سطح ورق کمی زبر شود و آماده برای پاشیدن رنگ باشد. سپس برای مقاوم شدن ورق در برابر خوردگی به سطح ورق یک لایه از پرایمرهای اپوکسی می‌مالیم. این کار باید همزمان با اسپری کردن پرایمر پایه لاتکس انجام شود تا این دو ماده با هم ترکیب شوند. ترکیبی که موجب مقاوم تر شدن ورق در برابر خوردگی و اکسید آهن می‌شود. در مرحله بعد ورق ها به اتاق های خشک هدایت شده تا رطوبت آنها گرفته شود. در صورت خیس بودن سطح ورق امکان پاشیدن رنگ وجود نخواهد داشت. سپس اولین مرحله از رنگ‌آمیزی را با استعمال اولین لایه رنگ آغاز می‌کنیم. پس از 4 ساعت نوبت به استعمال لایه دوم می‌شود. لازم به ذکر است که نباید بیش از 2 الی 3 لایه بر روی ورق گالوانیزه رنگ بپاشیم. زیرا این کار سطح آن را ناهموار و بد فرم می‌کند.
در مرحله آخر ورق ها به بخش کنترل کیفی هدایت شده و توسط کارشناسان مربوطه مورد بازبینی قرار می‌گیرند. در این مرحله علاوه بر بررسی رنگ سایر مواردی چون ضخامت ورق، وزن، کیفیت رنگ و چسبندگی آن بر اساس استاندارد DIN EN ISO 2360 مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. ورق گالوانیزه کاشان را نیز می توانید از سایت آهن تاپ خریداری کنید. 

آشنایی با نحوه رنگ‌آمیزی ورق گالوانیزه

آشنایی با رنگ ورق گالوانیزه

در انتخاب رنگ ورق گالوانیزه باید نهایت دقت را به خرج داد. رنگ مخصوص گالوانیزه باید دارای ویژگی های زیر باشد:

  • مدت زمان خشک شدن رنگ ورق گالوانیزه باید کم باشد
  • باید از مقاومت بالایی در برابر دما و حرارت برخوردار باشد
  • چسبندگی آن باید بسیار بالا و استاندارد باشد
  • داشتن قابلیت ضد اشعه UV خورشید
  • امکان شستشو
  • قابلیت ترمیم و رنگ‌آمیزی مجدد
  • داشتن مقاومت بالا در برابر ضربه

به طور کلی، رنگ گالوانیزه مخصوص ورق های آلومینیومی، فولاد، منیزیم و غیره است. جنس این رنگ از خواص نانو بوده و در برابر انواع ضربه، خوردگی و رطوبت هوا مقاوم است. از مهمترین مزایای این رنگ می‌توان به خواص فوق العاده آن اشاره کرد؛ به گونه‌ای که امکان رنگ کردن سایر ورق های فولادی با آن وجود دارد. رنگ های مخصوص گالوانیزه از طیف وسیعی برخوردار بوده و معروف ترین آن عبارتند از سبز، قهوه‌ای، قرمز، خاکستری و غیره.

آشنایی با رنگ ورق گالوانیزه

رنگ پذیری ورق گالوانیزه

همانطور که در ابتدای مقاله عنوان کردیم، رنگ کردن ورق های گالوانیزه به دلیل سطح صاف و صیقلی آنها بسیار دشوار است. به همین خاطر برای این کار باید از تجهیزات مدرن و مخصوص استفاده کرد. البته، این بدان معنا نیست که امکان رنگ کردن ورق های گالوانیزه به صورت دستی وجود نداشته باشد؛ شما می‌توانید با خشک کردن سطح ورق و سنباده کشیدن آن امکان پاشیدن رنگ را مهیا کنید. فراموش نکنید که پس از کشیدن سنباده حتما سطح ورق را با پارچه خیس پاک کنید تا زنگ های سنباده از بین بروند.

مناسب ترین رنگ ورق گالوانیزه

بسیاری از کارشناسان معتقدند که رنگ "گالواکوت" به دلیل آن که نیازی به زیرسازی ندارد، مناسب ترین رنگ برای ورق های گالوانیزه است. میزان چسبندگی این رنگ نسبت به سایر رنگ ها بسیار بیشتر بوده و از خواص مکانیکی منحصر به فردی برخوردارند. این خاصیت موجب می‌شود تا رنگ گالوات سختی بالایی داشته باشد. 

فرآیند عملیاتی ای که در آهن آلاتی چون فولاد و آهن انجام میدهیم تا مقاومت آنها را تقویت کنیم و از پوسیدگی و زنگ زدگی پیشگیری کنیم، گالوانیزه گوییم. بهترین روش برای گالوانیزه کردن فلزات از نظر اقتصادی و افزایش کیفیت، آن است که فلز را در روی ذوب شده غوطه ور کنیم. شما می توانید انواع ورق گالوانیزه همچون ورق گالوانیزه کاشان را از سایت آهن تاپ خریداری کنید. 

ویژگی های رنگ گوالیزه

این رنگ با رنگ معمولی فرق دارد که برای درک بهتر ویژگی آنها را باهم مقایسه می کنیم مثلا:

  • مدت زمانی که برای خشک شدن نیاز است در رنگ مخصوص گالوانیزه کمتر از رنگ معمولی است.
  • این رنگ با چسبندگی بسیار بالایی که دارد محکمتر از رنگ معمولی به ورق می چسبد.
  • این رنگ پوسته پوسته نمی شود بخاطر اینکه چسبندگی بالایی دارد و پس از خشک شدن هم نمی ریزد.
  • این رنگ ها مقاومت متفاوتی در برابر حرارت و دما نسبت به رنگ معمولی از خود نشان می دهند به نحوی که اصلا تغییر رنگ نمی دهند و ذوب هم نمی شوند.
  • این رنگ ها را می شود تعمیر کرد مثلا برای خش گیری با یک دستمال تمیز آن خراشیدگی را تمیز کرده و با محلولی ترمیمی که دارای RAL باشد ان را ترمیم می کنیم.
  • اشعه UV خورشید بر آن تاثیری ندارد.
  • شرایط آب و هوایی بر آن تاثیری نمی گذارند و در مقابل آنها مقاوم است.
  • می شود آنها را شست.
  • عایقی است که در سرما و گرما از هدر رفت انرژی جلوگیری می کند.
  • راحت می شود ان را اجرا کرد با یک اسپری یا قلم مو.
  • در برابر ضربه و چکش مقاومند.

ویژگی های رنگ گوالیزه

نحوه گالوانیزه کردن

  • ابتدا باید از تمیز بودن فلز اطمینان حاصل کرد و آن را با مواد شوینده قوی چون وایتکس شست و در سطح فلز نباید حفره یا سوراخی وجود داشته باشد.
  • در مرحله بعد ورق را خشک کرده و روی آن زنگ های سفیدی مشاهده می شود که با سمباده زدن به صورت دورانی هم آنها را از بین می بریم و هم آنکه ورق را با صورتی یکدست و صاف خواهیم داشت. سپس با پارچه تمیز و آب ولرم رنگ های سمباده زده را از بین می بریم.
  • سپس از یک ماده اسیدی با درصد کم استفاده می کنیم تا ورق راستش و شو دهیم. می توان از سرکه سفید استفاده کرد که ان را با پارچه ای به روی ورق گالوانیزه می کشند تا ورق کمی زیر شود و رنگ های اضافی ان از بین برود و رنگ به خوبی بر ورق بنشیند، این کار محتاج زمان است تا ورق عمل خوردگی را آغاز کند و رنگ اضافی را از بین ببرد و پس از آن ورق خشک شود.
  • برای اینکه مقاومت ورق را بالا ببریم تا در مقابل خش و خراش ایستادگی داشته باشد از پرایمر استفاده می کنیم که می توان از پرایمر پایه لاتکس و یا برای بالا بردن کیفیت کار از پرایمر اما کسی استفاده می کنیم که با فرچه یا اسپری روی سطح زده می شود.
  •  حدود ۲ تا ۶ ساعت زمان لازم است تا پرایمر خشک شود چرا که اگر پرایمر خشک نباشد، خیس باشد، چسبیدن رنگ به سطح امکان پذیر نیست.
  • بعد از رنگ مخصوص گالوانیزه را با فرچه و یا اسپری برای لایه اول استفاده می کنیم و اجازه خشک شدن به آن می دهیم بعد از گذشت ۴ ساعت، لایه دوم رنگ مخصوص رل روی ورق زده و اجازه می دهیم تا برای مرحله بعد آماده شود. (معمولا برای رنگ مخصوص دوباره کافیست )
  • در این مرحله نظارت بر نحوه رنگ آمیزی و همچنین پوشش رنگ را بررسی می کنیم و مواردی چون مطابقت رنگ با استانداردهای مخصوص، ضخامت رنگ، کیفیت رنگ و چسبندگی رنگ برسطوح مد نظر می باشد. زمانی که ناظرها ورق ها را با چشم غیر مسلح تایید کردند، سپس ضخامت لایه را براساس استاندارد DIN EN ISO 2360 می آزمایند و رنگ را بر اساس استاندارد I SO7724 تطابق می دهند. تست چسبندگی را با استاندارد DIN EN ISO2409 می سنجند. تست چسبندگی بسیار مهم است و از این رو آن را با روش های مختلف بررسی می کنند یکی از آن ها، روش Cross-cut می باشد. سپس ورق آماده عرضه در بازار است.

کاربرد رنگ گالوانیزه

از این رو که رنگ به ورق های گالوانیزه مقاومت و پوشش بیشتری می بخشد و همچنین عمر کارکرد آن را افزایش می دهد، پس این ورق ها را در اتاق های فنی و کنترل کننده، سقف ساختمان ها، بدنه لوازم های خانگی، عایق های کانکس و کانتینر، قاب فلزی پنجره ها، کابینت، کانال های تهویه هوا و موارد متعدد دیگر استفاده می شود.

نوشتن دیدگاه