سبد خرید شما خالی می باشد.
پیش بینی قیمت ورق

پیش بینی قیمت ها همواره کاری سخت و ناشدنی است. اما در برخی از موارد با توجه به برخی فاکتورها می توان اقدام به پیش بینی کرد. در این مقاله از آهن تاپ به بررسی عواملی می پردازیم که در پیش بینی قیمت ورق موثرند.
بازار آهن نیز جزو بازارهایی است که به دلیل صادرات محور بودن همواره تغییرات گسترده ای از لحاظ قیمت در آن صورت می گیرد. اصولی ترین روش برای پیش بینی قیمت ها در نظر گرفتن شرایط سیاسی، اقتصادی و ارزی در کشور است. زمانی که شرایط اقتصادی در کشور نابسامان باشد، امکان پیش بینی قیمت ها وجود نخواهد داشت. از این رو باید تنها چشم به جدول قیمت ها دوخت تا قیمت های نهایی را مشاهده کرد. انواع ورق گالوانیزه کاربردهای متفاوتی دارند و از میزان متریال های مختلفی تولید شده اند.

عوامل موثر در پیش بینی قیمت ورق

  • بازار ارز: اگر نگاهی به بازار ارز در 1 سال گذشته کنیم، متوجه خواهیم شد که در حال حاضر بسیار ملتهب است. متاسفانه هنوز هیچ مرجعی به بازار ارز ورود نکرده و این امر موجب شده تا قیمت ارز رو به افزایش برود. در صورت که قیمت ارز همینجور رو به افزایش باشد، قیمت آهن خیلی زود به رکوردهای جدید دست پیدا خواهد کرد.
  • بازار جهانی: یکی دیگر از فاکتورهایی که روی قیمت ورق و فلزات تاثیرگذار است، روند بازار جهانی است. پیش از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، بازار شمش منطقه آسیایی و بازارهای هدف همگی افزایشی بوده است. به طوری که هر تن فوب با افزایش 37 دلاری مواجه بوده است. بنابراین بازار جهانی همواره روی قیمت انواع  ورق از جمله ورق گالوانیزه، ورق اسیدشویی، ورق روغنی و ... تاثیر مستقیم داشته و هرگاه افزایشی بوده، قیمت ورق نیز در داخل افزایشی بوده است.
  • تحریم ها و کمبود مواد اولیه: تحریم ها نیز تاثیر به سزایی در افزایش قیمت فلزات و ورق داشته اند. تحریم ها موجب کمبود مواد اولیه شده و همین امر بخش تولید داخل را با مشکل مواجه کرده است. این مواد اولیه اغلب شامل آهن اسفنجی و قراضه آهن می شوند. واردات این مواد به صورت آزاد بوده و شامل تعرفه نمی شود. البته سازمان محیط زیست هرگز برای واردات این محصولات مجوز صادر نکرده است. از آن جایی که مشکل تولید کنندگان داخل تنها کمبود آهن اسفنجی است، این انتظار می رود که در صورت عدم تامین این محصول قیمت ورق آهن رو به افزایش بگذارد.

عوامل موثر در پیش بینی قیمت ورق

پیش بینی ها از قیمت ورق

تولید جهانی فولاد در سال 2020 حدود 13 درصد کاهش داشته که این رقم در سال 2021 به 7 درصد افزایش پیدا خواهد کرد. یعنی قیمت ورق در سال 2021 با افزاشی مواجه خواهد شد. کرونا موجب شده است تا هزینه های زیرساختی در کشورها با نابسامانی مالی روبرو شود. از این رو انتظار می رود حتی با افزایش تولید جهانی فولاد در سال 2021 باز هم شاهد ساکن ماندن قیمت آهن باشیم. این عوامل موجب می شود تا خریداران از قبل محتاط تر شده و با وسواس بیشتری اقدام به خرید محصولات کنند. امری که موجب کاهش تقاضا و افزایش عرضه می شود. هر زمان که در عرضه و تقاضا فاصله زیادی افتاده، قیمت آهن با تغییرات گسترده ای روبرو بوده است. همچنین شرکت های صنعتی نیز در تعیین قیمت های خود با احتیاط بیشتری عمل می کنند تا فرایند عرضه و تقاضا را کنترل کنند. در آهن تاپ نمودار قیمت ورق گالوانیزه، استیل و ... را  در دورهای مشخص مورد بررسی قرار گرفته است.

نوشتن دیدگاه