سبد خرید شما خالی می باشد.
تلرانس ضخامت ورق فولادی

ورق‌های فلزی در دو نوع سرد و گرم تولید می‌شوند که هر کدام بسته به نوع خود کاربردهای مختلفی دارند. ضخامت ورق‌های فلزی موجب می‌شود تا آستانه تحمل آن‌ها در برابر فشار و ضربه متغیر باشد؛ به گونه‌ای که هر چه ضخامت آن‌ها بیشتر باشد، میزان مقاومت آن‌ها در برابر فشار، ضربه و تغییرات آب و هوایی بیشتر می‌شود. این ورق‌ها از نظر ضخامت به نازک، متوسط و ضخیم تقسیم می‌شوند که در ادامه به توضیح کاربرد و مشخصات آن‌ها به صورت جداگانه می‌پردازیم.

تلرانس ضخامت ورق فولادی چیست؟

تلرانس به این معنی است که چه ابعادی برای ساخت یک قطعه فلزی مناسب است. به فرض اگر ابعاد ورق‌های آلومینیومی را بیش از حد استاندارد تعریف شده برای آن‌ها در نظر بگیریم، میزان مقاومت آن در برابر ضربه کاهش یافته و در نتیجه شکننده می‌شود. پس باید فلزات با تلرانس‌های مناسب تولید کرد؛ این امر تنها توسط کنترل صحیح تلرانس یا رواداری از سوی مهندسین خبره امکان‌پذیر است. اگر مهندسین نتوانند مطابق با قدرت و توانایی فلزات یک تلرانس مناسب برای آن‌ها در نظر بگیرند، تولیدات فلزات با چالش‌های جدی روبه رو خواهد شد.

تلرانس ضخامت ورق فولادی

استاندارد ضخامت ورق‌های فولادی

زمانی که برای خرید ورق‌های فولادی اقدام می‌کنید، باید به ضخامت آن‌ها که یک اصل مهم است، توجه کنید. ورق‌های فولادی براساس ضخامت به سه دسته تقسیم می‌شوند. لازم به ذکر است که معیار سنجش ضخامت ورق‌های فولادی براساس استاندارد DIN آلمان است:

  • ورق‌های نازک: ضخامت‌هایی بین 0.18 الی 2.75 میلی متر و نقطه ذوب 1400 درجه سیلیسیوسی
  • ورق‌های متوسط: ضخامت‌هایی بین 3 الی 4.75 میلی متر و نقطه ذوب 1400 درجه سیلیسیوسی
  • ورق‌های ضخیم: ضخامت‌هایی بین 5 میلی متر الی بیشتر و نقطه ذوب 1400 درجه سیلیسیوسی

مشخصات تلرانس ضخامت ورق‌های فولادی

اگر بخواهیم مشخصات ورق‌های فولادی را براساس ضخامت تقسیم‌بندی کنیم، بهتر است معیار خود را بر مبنای ورق‌های کربنی قرار دهیم؛ چراکه ورق‌های فولادی با مواد کربنی آغشته شده و عملکرد بهتری از خود بر جای می‌گذارند.

  • فولادهای کربنی با ضخامت نازک

این فولادها به طور استاندارد در ضحامت بین 0.18 الی 2.75 میلی متر تولید شده و عرض آن‌ها بین 530 الی 1250 میلی متر می‌باشد. طول این ورق‌ها نیز بین 760 الی 2500 میلی متر بوده و دارای نقطه ذوب 1400 درجه سیلیسیوسی می‌باشند. کاربرد فولادهای کربنی با ضخامت نازک در صنایع لوله‌سازی است که قطعات آن‌ها با کشش‌های کم عمق و عمیق تولید می‌شوند.

تلرانس ضخامت ورق فولادی

  • فولادهای کربنی با ضخامت متوسط

این فولادها دارای ضخامت 3 الی 4.7 میلی متری هستند. طول آن‌ها تا 7000 میلی متر ادامه داشته و عرض آن‌ها نیز تا 2500 میلی متر می‌باشد. نقطه ذوب این فلز نیز مانند فلز کربنی نازک 1400 درجه سیلیسیوس است. فلزهای کربنی با ضخامت متوسط در صنایعی چون ساخت مخازن، تولید انواع لوله‌های جدار ضخیم و غیره کاربرد دارند.

  • فولادهای کربنی با ضخامت ضخیم

مورد سوم از فولادهای کربنی، نمونه‌های ضخیم هستند. این فولادها بات ضخامتی بین 5 الی 50 میلی متر ساخته شده و دارای نقطه ذوب 1400 درجه سیلیسیوسی هستند. عرض آن‌ها تا 3600 میلی متر ادامه داشته و طول آن‌ها نیز تا 8000 میلی متر می‌باشد. کاربرد فولادهای کربنی ضخیم در صنایعی نظیر تولید انواع قالب‌ها و ساخت مخازن ذخیره می‌باشد. بهتر است برای خرید این ورق‌ها با کارشناسان باتجربه مشورت کنید تا آن‌ها شما را در انتخاب بهترین نوع ورق فولادی متناسب با مصرف شما راهنمایی کنند.
در این مطلب از وب‌سایت آهن تاپ شما را با مفهوم تلرانس ضخامت ورق‌های فلزی و فولادی آشنا کردیم. این ورق‌ها بر اساس ضخامت به سه نوع نازک، متوسط و ضخیم تقسیم می‌شوند که هر کدام در صنایع مختلفی به کار برده می‌شوند. امیدواریم که این مطلب پاسخ سوالات شما را در خصوص ورق‌های فولادی داده باشد.

نوشتن دیدگاه