سبد خرید شما خالی می باشد.
ورق سفید چیست

نام دیگر ورق سفید، ورق گالوانیزه است که از دو مادۀ آهن و روی تشکیل شده است. گالوانیزه نام یک دانشمند ایتالیایی است. در فرآیند گالوانیزه کردن با غوطه ورکردن ورق فولادی در روی مذاب، لایه‌ای از جنس فلزِ روی، ورق فولادی را می‌پوشاند. اما لایه‌ای از جنس "روی" که فلز را می‌پوشاند، دائمی نیست و با خم و برش‌کاری از بین می‌رود.
دلیل استفاده از لایه ای از جنس روی در تهیۀ ورق سفید، جلوگیری از زنگ زدن ورقۀ آهنی در صورت خدشه وارد شدن به ورق است. در تهیۀ بعضی ورق های سفید، برای جلوگیری از ایجاد ترک و مقاومت در برابر آلودگی‌های صنعتی، شرایط نامساعد جوی، رطوبت، خوردگی، گرما و سرما از نوعی رنگ نیز استفاده می‌شود.
در صنعت ساختمان سازی از ورق سفید برای زیباسازی نمای ساختمان استفاده می‌کنند. رنگ های مرغوبی که در تهیۀ این ورق ها به کار می‌رود، زیبایی، درخشندگی، تمیزی و پاکی آن‌ها را مضاعف می‌کند. به همین سبب از این ورقه ها در مراکز بهداشتی و درمانی از جمله بیمارستان‌ها استفادۀ بیشتری می‌شود. شایان ذکر است که این ورق ها از زمان خرید تا زمانی که از آن‌ها استفاده می‌کنید، تمیز خواهند ماند و نیازی به شستشو و تمیزکردن ندارند.

ورق سفید چیست

انواع ورق سفید

ورق‌های سفید بسته به چگونگی شکل‌گیری آن‌ها، مقدار روی به کار رفته در ساخت آن‌ها، درصد خلوص، درجۀ حرارت (که در آن آهن در روی غوطه ور می‌شود) و سرعت فرآیند سرد شدن ورقه های به دست آمده، به سه دستۀ کلی تقسیم بندی می شوند:

  1. ورق سفید بدون گل
  2. ورق سفید گل درشت
  3. ورق سفید گل ریز

گالوانیزه کردن ورق های سفید

گالوانیزه کردن ورق ها به دو روش زیر انجام می‎‌شود:

  1. روش گالوانیزاسیون گرم
  2. روش گالوانیزاسیون سرد

در روش گالوانیزۀ گرم (غوطه وری گرم)، تکه ای از فلز را در مخزنی از روی مذاب فرو می‌برند. با انجام این عمل، روی مذاب بر روی سطح فولاد می‌چسبد و در نتیجه لایۀ محافظی را تشکیل می دهد که آن را در برابر تهدیدات خارجی مقاوم می‌‌کند. ولی در روش گالوانیزاسیون سرد، محلول فلز روی، بر روی ورق های فولادی پاشیده می‌شود.

ورق سفید چیست
به دلیل اینکه سازه های فلزی در برابر رطوبت مقاومت چندانی ندارند، اهمیت ورق سفید دو چندان می‌شود. روش های مقاوم سازی بسیار متنوع است و تعداد آن‌ها زیاد است. اما یکی از آن روش‌ها تولید ورق های گالوانیزه است که برای محافظت از اجسام به ویژه در محل‌های مرطوب با احتمال زنگ زدگی زیاد به کار می رود.
با توجه به کیفیت ورق ها، قیمت‌های مختلفی برای آن‌ها در نظر گرفته می شود که برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به سایت آهن تاپ مراجعه کنید.

نوشتن دیدگاه