سبد خرید شما خالی می باشد.
ابعاد ورق گالوانیزه

استفاده از ورق‌ گالوانیزه در صنایعی که بیشترین تماس را با رطوبت و تغییرات آب و هوایی دارند، بسیار ضروری است. این ورق‌ها به دلیل مقاومت بالایی که در برابر نفوذ آب و خوردگی دارند، بهترین گزینه انتخاب برای صنایعی نظیر پتروشیمی، ساختمان‌سازی، کشتی‌سازی و غیره می‌باشند.
ورق‌های گالوانیزه با طی کردن فرایند گالوانیزاسیون (قرار گرفتن فولاد در دیگ‌های مذاب روی) بسیار مقاوم شده و طول عمر آن‌ها تا 70 سال افزایش می‌‎یابد. این ورق‌ها علاوه ‌بر مقاومت بالا در برابر خوردگی، بسیار مقرون به صرفه بوده و به راحتی تمیز می‌شوند. از آنجایی که لایه‌های "روی" از فولاد در برابر زنگ زدگی و خراش محافظت می‌کنند، حتی در صورت از بین رفتن آن‌ها نیز این لایه‌های زیرین هستند که وظیفه محافظت از سطح فولاد را برعهده دارند.

ابعاد ورق گالوانیزه

نحوه گالوانیزاسیون

به طور کلی، عمل گالوانیزاسیون به دو روش سرد و گرم انجام می‌شود. در گالوانیزاسیون گرم، فلزات در دیگ‌های "روی مذاب" ریخته شده و پس از واکنش متالوژیک بین فلز و روی، یک لایه یکنواخت سطح فلز را پوشش می‌دهد.
اما در گالوانیزاسیون سرد، فلزات از طریق آبکاری مقاوم می‌شوند. در این روش، فلز مورد نظر به همراه فلز روی داخل محفظه‌های الکترولیت قرار می‌گیرند. سپس، طی یک واکنش شیمیایی تمامی یون‌های روی از این فلز جدا شده و به سمت فلز مورد نظر (فلزی که قرار است گالوانیزه شود) حرکت می‌کنند. این یون‌ها یک پوشش سطحی در فلز مورد نظر ایجاد کرده و اینگونه عمل گالوانیزاسیون به روش سرد انجام می‌شود.

ابعاد ورق های گالوانیزه

به طور کلی، ابعاد ورق‌های گالوانیزه بر اساس شرکت تولید کننده، با ضخامت‌های بین 25 صدم میلی متر تا 2.5 میلی در عرض‌های 100 الی 125 تولید می‌شوند. صنایع مختلف بسته به نیاز خود این ورق‌ها را با قیمت‌های مختلف خریداری می‌کنند. به طور مثال، ابعاد ورق‌های گالوانیزه برای صنایعی چون خودروسازی و پتروشیمی با ابعاد ورق‌های گالوانیزه برای صنایعی نظیر ساختمان‌سازی فرق دارد. از این رو، هنگام خرید این ورق‌ها باید به نوع مصرف خود دقت کرده تا مناسب‌ترین ابعاد را تهیه کنید.

ابعاد ورق های گالوانیزه

جدول ابعاد ورق گالوانیزه

ابعاد ورق گالوانیزه چون طول، عرض، ضخامت و... بر اساس استاندارد AS/NZS ،CAN/CSA ،ISO1140 ،ASTM A123 است. به طور کلی برای تولید این مدل ورق فولادی ابعاد مشخصی وجود دارد که بعد از تولید، سایز آن مورد بررسی قرار می گیرد و تنها در یک صورت ارائه می شود که میزان تلورانس آن بیشتر از حد مجاز نباشد. میزان تلورانس در هر نوع ورق با ضخامت های مختلف مقادیر خاص خود را دارد. برای سنجش ابعاد ورق گالوانیزه از استاندارد DIN EN ISO 2360 استفاده می شود. حال برای دانستن ابعاد کلی ورق های گالوانیزه جدولی را برای شما ارائه دادیم. این جدول را مشاهده کنید و با طول، عرض و ضخامت ورق های گالوانیزه آشنا شوید.

طول بر حسب متر عرض بر حسب متر ضخامت بر حسب میلی متر
2 1 0.3
2.5 1.25 0.3
2 1 0.4
2.5 1.25 0.4
2 1 0.5
2.5 1.25 0.5
6 1 0.5
6 1.5 0.5
2 1 0.6
2.5 1.25 0.6
2 1 0.7
2.5 1.25 0.7
2 1 0.8
2.5 1.25 0.8
2 1 0.9
2.5 1.25 0.9
2 1 1
2.5 1.25 1
2 1 1.25
2.5 1.25 1.25
2 1 1.5

اندازه ورق گالوانیزه

ورق های گالوانیزه در اندازه ها و ابعاد مشخصی تولید و به بازار عرضه می شود. این اندازه ها مطابق با نیاز بازار برش زده می شود، ولی می توان طول آن را به دلخواه مشتری هم برش زد. عرض و ضخامت ورق گالوانیزه قابل تغییر نیست اما از آنجایی که معمولا این ورق ها به صورت رولی ساخته می شود، مشتری می تواند طول ورق را متناسب با نیازش سفارش دهد. برای بدست آورن طول هر رول ورق گالوانیزه می توان از عرض، ضخامت، چگالی و وزن آن کمک گرفت. برای این کار می توان از فرمول زیر استفاده کرد:

طول ورق = وزن ورق گالوانیزه / (عرض ورق * ضخامت ورق * چگالی ورق)

عرض ورق گالوانیزه

عرض ورق های گالوانیزه کاملا مشخص است. این ورق ها غالبا در دو عرض 100 و 125 میلی متر تولید می شود و بیشترین تقاضای بازار هم، همین دو عرض است. ابعاد ورق های گالوانیزه نسبت به مصرفش تولید می شود.

ضخامت ورق گالوانیزه

ضخامت ورق های گالوانیزه بین بازه های 0.25 تا 2.5 میلی متر است. ضخامت کمتر یا بیشتر باعث پایین آمدن کیفیت کار می شود. کم بودن ضخامت باعث افزایش شکنندگی ورق می شود، همچنین زیاد بودن ضخامت باعت کاهش خم شوندگی آن می شود.

عرض ورق گالوانیزه

محاسبات با توجه به ابعاد ورق گالوانیزه

هنگامی که ابعاد دقیق ورق گالوانیزه را داسته باشید، وزن ورق‌های گالوانیزه نیز به راحتی با یک فرمول ریاضی به دست می‌آید. کافیست چگالی این ورق‌ها را که معادل با 7.86 است در طول، عرض و ضخامت آن‌ها ضرب و به کیلوگرم تبدیل کنید. به طور مثال برای محاسبه یک متر مربع ورق گالوانیزه با ضخامت 1 میلی متر باید اینگونه عمل کنیم:

1 میلی متر * 1 میلی متر * 1 میلی متر * 7.86 = 7.86 کیلوگرم

فرمول فوق برای محاسبه وزن سایر فلزات نیز کاربرد داشته و شما می‌توانید با آگاهی از چگالی هر فلز، وزن آن را بر اساس ابعاد آن محاسبه کنید. این امر به شما کمک می‌کند تا در هنگام خرید از کلاهبرداری‌های احتمالی مطلع شوید و جلوی هر گونه سوءاستفاده را بگیرید.

ابعاد ورق گالوانیزه
ورق‌های گالوانیزه به دلیل طول عمر بالای خود بهترین گزینه خرید برای صنایع مختلف هستند. این ورق‌ها تقریبا تا 70 سال عمر کرده و در برابر هرگونه خوردگی و ضربه مقاوم هستند. همچنین، تمیز کردن آن‌ها نیز بسیار ساده بوده و به راحتی با دستمال و آب قلیایی پاکسازی می‌شوند.

نوشتن دیدگاه

سوالات متداول ابعاد ورق گالوانیزه

به چه دلیل ورق های گالوانیزه مقاومت بالایی دارند؟

ورق های آهنی با گذراندن مراحل گالوانیزاسیون که همان قرار گرفتن فولاد در دیگ‌های مذاب روی است؛ مقاومت بسیار بالایی پیدا می کنند و مقاومت آن ها به 70 سال می رسد. 

ابعاد کلی ورق های گالوانیزه چقدر است؟

ورق های گالوانیزه به طور کلی در ضخامت‌های بین 25 صدم میلی متر تا 2.5 میلی در عرض‌های 100 الی 125 تولید می‌شوند. 

آیا قیمت ورق های گالوانیزه در سایت آهن تاپ بروز است؟

بله. قیمت ها به صورت روتین توسط کارشناسان آهن تاپ بروزرسانی می شود.