سبد خرید شما خالی می باشد.
انا اسمیک، کارشناس فلزات

نوآوری هایی که به کاهش هزینه ها کمک میکنند، همیشه برنده هستند انا اسمیک، کارشناس فلزات ایده های خلاقانه ی شکل گرفته در امریکا مانند ماشین التریکی تسلا و حمل و نقل هیدرولوپ، نه تنها مرزهای نبوغ بشر را مشخص کرد بلکه توسعه بسیاری از بخش های صنعتی را از دیدگاه تکنولوژی تغییر داد. این امر در حوزه فولاد نیز مصداق می یابد. در نتیجه، نیازمندیهای جدید، تولیدکنندگان فولاد را برای تولید محصولاتی با بالاترین کیفیت و ابداع روشهای خلاقانه برای کسب و کار و تطبیق روشهای توسعه با واقعیت به تکاپو واداشته است.

مصاحبه انا اسمیک، با رونالد اشبرن

انا اسمیک این شانس را داشت تا با رونالد اشبرن، مدیر اجرایی مجتمع" تکنولوژی اهن و فولاد" موسسه غیر انتفاعی متشکل از 17500 عضو از هفتاد کشور، وعلاقمند به ترویج تکنولوژی های پیشرفته و صنعت سنتی مانند فولاد گفتگویی داشه باشد.

از سال گذشته صنعت فولاد امریکا شاهد احیای پرقدرت تر پایه ها در بخش های مختلف مصرقی بوده است. موقعیت جاری، تهدید های بازار و فرصت ها را چگونه توصیف میکنید؟

تمایلات فولاد امریکای شمالی اکنون در مسیر مثبتی قرار گرفته است. ما سه بخش بازاری عمده داریم که بزرگترین ان صنعت ساخت و ساز بناهای غیرمسکونی است. ما سعی داریم 40 % از تقاضای فولاد را با هزینه ی سالانه ی 700 میلیارد دلار از ان خود کنیم. زیر ساخت های امریکای شمالی از بافت فرسوده برخوردار است که نیازمند بازسازی هستند و فولاد مناسب ترین گزینه برای این منظور است. بنابراین سرمایه گذاری دوباره در بافت های فرسوده را میتوان بعنوان فرصت بازاری قابل توجهی در نظر گرفت. ما خوشبین هستیم که دولت وسیعی جهت سرمایه گذاری لازم برای اینکار در نظر بگیرد. بخش دوم مربوط به وسایل نقلیه است که 25 %تقاضا برای فولاد را شامل میشود. در سه سال گذشته تولیدات خودروسازی امریکای شمالی بسیار قوی بوده است. در مدت ذکر شده خودرو سازان بطور تقریبی ساخت سالیانه 17 میلیون واحد را به اتمام رسانده اند که این امر حمایت از تقاضای فولاد به شمار میرود و سبب ترویج نواوری در مراحل پیشرفته شده است. 20 درصد از تقاضای فولاد را به خود - روغن و گزهای طبیعی بخش سوم را تشکیل میدهند که 15 اختصاص داده اند. تقاضای فولاد پس از رکود اخیر بهبود زیادی یافته و می توان به یک جهش دو برابری نسبت به چند سال گذشته اشاره کرد. سطح انرژی در امریکای شمالی اگرچه نه در حد ثبت رکورد اما به مقدار قابل توجهی بهبود یافته است. سکوهای حفاری برای تولید و اکتشاف مدام رو به افزایش هستند و افزایش هر سکو در عرض،عمق و کارایی نیازمند حجم یبشتری از فولاد است. مسئله دشواری که مطرح میشود صنعت تولید داخلی فولاد در امریکاست. در حالیکه تقاضای فولاد افزایش یافته است سهم تولید داخلی کمتر از نیمی از سود به دست امده است. این امر از رشد فولاد وارداتی ناشی شده، که سهم بسیار زیادی از ان بطور غیر قانونی رها شده و این امر میتواند یک تهدید جدی برای امنیت تولید کنندگان داخلی و اقتصاد کشور باشد.

سال گذشته امریکا طوفانهای ویرانگری را تجربه کرد که باعث اسیب های شدید به منطقه خلیجی شد. این عامل چه تاثیری بر صنعت فولاد و بخش ضایعات داشته است؟ ایا فعالیت های بازسازی منطقه ای مصرف فولاد تولید داخل را افزایش داده است؟

فصل طوفان 2017 اتلانتیک پر هزینه ترین مورد گزارش شده ات کنون بوده است. بسیاری از منازل ویران شدند که این امر باعث تاسف بسیار است. بسیاری از این خانه ها از فولاد فشرده نبودند پس با احترام به ساخت و سازهای مسکونی نقد قابل توجهی به صنعت فولاد وارد نیست. بطور کلی بازسازی زیرساخت ها بین 3 تا 5 سال زمان میبرد. بعد از طوفانهای فاجعه امیزی مانند انچه ذکر شد، تقریبا تمامی منازل قابل بازسازی هستند اما بسیاری از وسایل نقلیه باید کاملا اوراق شوند. پس شاهد تاثیر بسزای ان در بازار ضایعات بوده ایم. طبق گزارشات در حدود 400000 تا 500000 وسیله تنها در یک شهر)هیوستون( اوراق شده است. این به معنای تعداد زیادی خودرو و کامیون است که وارد عرصه ضایعات میشوند و باعث فشار موقت بر بازار ضایعات جهت کاهش قیمت میشود.مردم مجبورند وسایل نقلیه جدید بخرند و این امر به حفظ فروش بالای خودرو،امری که این روزها در امریکا شاهد ان هستیم، کمک میکند.

واردات همیشه موضوع حساسی در بازار امریکا بوده است که با بررسی تبصره 232 می توان از ان جلوگیری کرد. نظر شما درباره توسعه بازار بعد از بررسی های اخیر صورت گرفته در ماه مارچ چیست؟

صنعت تولید داخلی فولاد هیچ تصمیمی مبنی بر چلوگیری از واردات فولاد ندارد. رقابت سبب نواوری است و تواوری عملکرد کارخانجات خوب را نیز بهتر میکند. این امر به خوبی در امریکا و سراسر جهان قابل مشاهده است. درست یا غلط تبصره 232 مخالف همه گیر شدن افزایش ظرفیت فولاد است و این امر سایر کشور ها را تشویق میکند تا سیاست های خرید و فروش فولاد خود را مورد بررسی قرار دهند. دولت با اگاهی از نقش حیاتی تولید داخلی فولاد برای امنیت اقتصادی و دفاعی کشور در حال اجرای قوانین سختگیرانه تری برای اطمینان از عادلانه بودن رقابتهاست که امری کلیدی به شمار میرود زیرا تبصره 232 با حفظ ساختار تولیدی کشور نه تنها حامی امنیت دفاعی که محافظ امنیت اقتصادی ان نیز هست. فولاد نمایشگر بنیان مستحکم در اقتصادهای تولیدی برجسته می باشد. این بنیان در کشور ها و مناطق توسععه یافته یکسان است و امار بدست امده از سراسر جهان صحت اقدامات 232 را اثبات میکند. هر کشور با تولید داخلی فولاد موظف است از تولیدات در برابر تجارت ناسالم محافظت کند. اگرچه در پایان برنده و بازنده خواهیم داشت اما همگی باید با قوانین یکسان رقابت کنیم.

تولیدکنندگان فولاد گروه ایی ای اف )کوره قوس الکتریکی( با کمبود جهانی الکترود گرافیت)کربنی( مواجه هستند. با در نظر گرفتن اینکه 70 درصد فولاد امریکایی در این مجموعه تولید میشود، تولیدکنندگان فولاد امریکا چگونه با این مساله کنار می ایند؟

بدون شک ما این کمبود را به دقت تحت نظر داریم. ظاهرا این پدیده از چین شروع شده است. بطور کلی این مساله توانایی های طنعت فولاد را در براورده کردن تقاضا برای فولاد دچار اختلال نکرده است اما اختلال سیستماتیکی در عرضه الکترود مشاهده میشود. بعنوان یک راه حل اسیاب های این مجموعه میتوانند شارژ خود را با اضافه کردن اهن فشرده داغ یا اهن چدن که الکترود کمتری مصرف میکند تنظیم کنند. برخی شرکت ها مجبور شده اند از یک الکترود اضافه برای انعکاس افزایش قیمت الکترود استفاده کنند. قیمت هر الکترود بین 4 تا 6 دلار برای هر تن فولاد مایع)ذوب شده( است و این رقم با یک جهش 10 برابری به 50 تا 60 دلار در هر تن رسیده است. این افزایش قیمت کاملا اشکار است. در حالیکه صنعت فولاد تمام تلاش خود را برای مدیریت مشکلات عرضه ی فولاد به کار بسته است،این موضوع میتواند تدابیر ما را تحت تاثیر قرار دهد.

نگرانی دیگر در مورد صنعت جهانی فولاد مقاومت کشوری مثل چین است که دارای بزرگترین ذخایر مگنت طبیعی است . این ذخایر بعنوان ماده اولیه برای تولید فراورده های نسوز مورد استفاده قرار میگیرد و فعالیت های معدنی درباره مسایل زیست محیطی را متوقف کرده است. ایا تولیدکنندگان امریکایی با این چالش روبرو شده اند؟ نظر شما چیست؟

فراورده های نسوز نیز مانند الکترودها محصولات قابل استفاده ای برای تولید فولاد هستند. چنانچه بازار توجه ویژه ای به قیمت های افزایش یافته نشان دهد این امر قطعا بر سوداوری صنعت فولاد تاثیر خواهد گذاشت. باید توجه داشته باشیم که این دو مساله بهم مرتبط هستند زیرا الکترودهای کربن در تولید فراورده های نسوز مورد استفاده قرار میگیرند. به این الکترودها برای تولید منیزیم گداخته ی استفاده شده در مواد نسوز خارجی که در صنعت فولاد مورد استفاده قرار میگیرند نیاز داریم.در برخی موارد قیمت فراورده های نسوز 100 تا 150 درصد افزایش می یابد.عوامل ذکر شده از دلایل افزایش قیمت هستند که تا کنون صنعت فولاد بخوبی انها را مدیریت کرده است. در حال حاضر موردی مشاهده نشده که در ان افزایش قیمت توانایی پوشش تقاضا را کاهش داده باشد. گذشت زمان در این موقعیت مشخص میکند که تدابیر ما نیاز به تغییر دارند یا خیر.

نیازمندیها و تکنولوژیهای تولید فولاد روز به روز در حال رشد هستند)برای مثال در بخش خودرو(. با در نظر گرفتن این رشد و توسعه انتظار چه چالشی را در کسب و کار فولاد دارید؟

فولاد دارای موقعیت بسیار مطلوبی است. در مقایسه با سایر مواد بهترین مقاومت و دوام را با یک نرخ مشخص فراهم میکند. در زمینه گسترش تولیدات، نواوری هایی که منجر به کاهش هزینه میشوند همیشه برنده هستند. این قانون ذات اقتصاد است و در اکثر کاربردها فولاد هزینه کمتری در بر دارد. رقابت امر مثبتی است و فولاد رقبایی دارد. همانطور که قبلا هم اشاره کردم رقابت نو اوری را بر می انگیزاند و صنعت ما ازین رقابت برای ایجاد سطوح و برنامه های کاربردی بسیار نو اورانه در امر فولاد استفاده کرده است. در مورد خودرو، ما اکنون مشغول تولید نسل سوم پیشرفته ترین فراورده های فولادی با بالاترین استحکام هستیم. استحکام بالا و شکل پذیری اجازه تولید محصولاتی با وزن کمتر را به ما میدهد و در نتیجه فولاد مورد استفاده میتواند برای ذخیره وزن و بهبود اقتصاد سوختی در حجم نازکتر تولید شود. چنین فولادی همچنین بهبود مقاومت در برابر و شکل پذیری صاحب سبکی را فراهم کرده که چنین امری از ارزوهای شرکت های خودرو سازی است. فولاد راه حل های کم هزینه ارائه میدهد. با در نظر گرفتن اقتصاد مدور میتوان گفت مقدار انرژی مصرف شده در فرایند کلی فولاد عدد کوچکی است و از طرفی اثر کربن با هیچ ماده دیگری قابل مقایسه نیست. در نتیجه ما نسبت به اینده فولاد و توانایی ان در ایجاد محصولات نوین برای کشور کاملا مطمئن هستیم.

توسعه جابجایی الکتریکی چه تاثیری بر صنعت فولاد داشته است؟ ایا مصرف فولاد با افزایش میزان خودروهای سبک وزن کاهش میابد؟

فکر میکنم تا بحال مزایای فولاد های مقاوم و با کیفیت را دیده ایم انها سبک و شکل پذیر هستند. به عقیده من تمام خصوصیات ایده الی که صنعت حمل و نقل در سالیان پیش رو جست و جو میکند در فولاد یافت میشود. دیدگاههای اینده نگرانه درباره جابجایی الکتریکی وجود دارند که همگی فرصت های هیجان انگیزی در اختیار فولاد قرار میدهند. از دید من حمل و نقل باید ایم و حساس نسبت به محیط زیست باشد و بعد از ان سه مساله اساسی که مورد بررسی قرار میگیرند عبارتند از ورن کم،کارایی نیروی محرکه و قیمت. فولاد راه حل قابل رقابتی برای تمام این مسائل پیشنهاد میدهد. از لحاظ مصرف فولاد ، بله، ممکن است در کل با افت تقاضا مواجه شویم اما مساله واقعی اینجا ارزش در برابر حجم است. پس ما باید به نو اوری در تولید درجات جدیدی از فولاد با امکانات بهتر برای راضی کردن بازار تقاضا ادامه دهیم. زیبایی فولاد در امکان تغییرمداوم ویژگی های ان از طریق تغییر زیر ساختهاست. توانایی دایمی ایجاد فولاد جدید به این معناست که ما همیشه میتوانیم حتی بدون افزودن وزن بیشار ارزشهای جدید به جامعه بیفزاییم. با توسعه تکنولوژی های جدید جایگزین های جدیدی برای فولاد در بازار به چشم میخورند. علاوه بر ان اجرای چاپ های سه بعدی سرعت رو به رشدی دارند.

چشم اندازه کوتاه مدت و طولانی مدت استفاده از فولاد را چطور می بینید؟

تولید فولاد نسبت به سایر مواد مانند کربن،پلاستیک و الومینیوم رابطه دوستانه تری با محیط زیست دارد. با یک ارزیابی درست متوجه میشویم در یک اقتصاد مدور هیچ کدام ازین موارد از لحاظ هزینه،مصرف انرژی و اثرات زیست محیطی قابل مقیسه با فولاد نیستند. قاعده کلی فولاد بسیار قابل اطمینان است و بطور خاص برای تولید افزوده نشاندهنده یک فرصت حقیق برای بازار است تا برنامه های کاربردی برای فولاد را به روش های جدید و منحصر به فرد گسترش دهد. ما در حال حاضر مشغول توسعه و ارزیابی مدارج تخصصی این برنامه ها هستیم. من فکر میکنم این تنها یک مرحله دیگر است که رقابت با سایر مواد سبب ورود خلاقیت به صنعت فولاد شده است.

بخش فولاد در اینده نزدیک با چه مگا ترند هیی روبرو میشود؟

در ابتدا میتوانم به امر حمل و نقل اشاره کنم. نه تنها خودورهایی شخصی و الکتریکی، که هر گونه وسیله ای که سبب جابجایی فرد یا بار میشود. همچنین پیش بینی میکنم که شهر نشینی تاثیر بسزایی بر بخش فولاد داشته باشد. رشد رو به افزایش مناطق شهری)محلی که افراد جوانتر میل به زندگی،کار و تشکیل روابط اجتماعی در ان را دارند( تقاضا برای زیر ساخت های عمومی بیشتری ایجاد خواهد کرد. هر دو روند فشرده خواهند بود بنابراین من مطمئنم که ما رشد پایدار فولاد را خواهیم دید. حداقل برای بقیه ی عمر من!

نوشتن دیدگاه