سبد خرید شما خالی می باشد.
میلگرد چیست

میلگرد یکی از مقاطع فولادی طویل است که به منظور احداث پروژه های عمرانی و ساخت و ساز مورد استفاده قرار می ‌گیرد. این محصول در هر کشور بنا بر شرایط اقلیمی و آب و هوایی آن منطقه، تحت استانداردهای خاص تولید می شود. به عنوان مثال کشور ژاپن که جزو کشورهای زلزله خیز محسوب می ‌شود استانداردهای خاص خود را برای تولید میلگرد در نظر می ‌گیرد. از طرفی کشورهای اروپایی که تقریبا جزو کشورهای امن از لحاظ بلایای طبیعی و زلزله به شمار می‌ آیند، استانداردهای خاص خود را در تولید میلگرد در نظر می‌ گیرند. کشور ما نیز یکی از کشورهایی است که هم مناطق امن دارد و هم بسیاری مناطق آن جزو خط زلزله محسوب می ‌شوند. در واقع کشور ما نه به اندازه کشورهای اروپایی امن است، و نه به اندازه کشور ژاپن ناامن و زلزله خیز است. به همین جهت نیز از یک استاندارد ترکیبی، که برگرفته از استاندارد روسی، استاندارد اروپا و استاندارد آمریکا است برای تولید میلگرد در کشور ما استفاده می شود. بنابراین انواع مختلف میلگرد های تولید شده در کشور ما از لحاظ استاندارد و همچنین از لحاظ ترکیبات شیمیایی با یکدیگر مختلف هستند. ما در ادامه این مقاله از سری مقالات تخصصی وب سایت فروشگاهی شهر آهن انواع دسته بندی میلگرد را بر اساس جنس و کاربردهای آن توصیف کرده ایم و در این زمینه توضیحات مختصر و مفیدی برای تکمیل اطلاعات شما ارائه کرده ایم.

 

 

میلگرد چیست؟

انواع میلگرد بر اساس جنس

جنس میلگرد بر اساس آلیاژهای به کار رفته در آن و بر اساس درصد کربن موجود در فولاد آن متفاوت است. به عنوان مثال هر چقدر که درصد آلیاژ هایی همچون کروم، منگنز و مولیبدن در شمش فولاد تولید کننده میلگرد بیشتر باشد؛ مقاومت میلگرد در محیط های مرطوب و اسیدی نیز بیشتر خواهد شد. در این صورت میلگرد تولید شده با نام میلگرد استنلس استیل نامگذاری می شود که به عنوان میلگرد ضد زنگ نیز شناخته می شود. برخی دیگر از میلگردها که با نام میلگرد سیاه و یا فولاد کربنی نیز شناخته می شوند، فاقد قابلیت ضد خورندگی بوده و مناسب برای اقلیم های خشک هستند. اگر بخواهیم انواع میلگرد را بر اساس جنس و ترکیب های شیمیایی به کار رفته در آن طبقه بندی کنیم، می توانیم به طبقه بندی گرید میلگرد نیز اشاره کنیم:

  • میلگرد A1: این میلگرد سطح صاف و بدون آج دارد و ترکیب و جنس شیمیایی آن شامل ۲۴ درصد کربن و ۶۰ درصد سیلیسیم است. مقاومت کششی این میلگرد بالا بوده و به عنوان میلگرد نرم شناخته می شود.
  • میلگرد A2: این نوع میلگرد جزء میلگردهای آجدار است، که آج آن به صورت یکنواخت و به صورت مارپیچ از ابتدا تا به انتهای میلگرد ادامه دارد. درصد کربن موجود در این محصول باعث شده است تا در صنعت ساختمان سازی آن را به عنوان میلگرد نیمه خشک طبقه بندی کنند و غالبا در ساختمان سازی سبک برای تولید خاموت از آن استفاده می شود.
  • میلگرد A3: این میلگرد نیز جزء میلگردهای آجدار است که دارای آج ضربدری و یا به اصطلاح آج هفت و هشتی است. این نوع میلگرد در سایز بندی های ۱۰ الی ۳۲ موجود بوده و به دلیل شکستگی حین خمکاری و جوشکاری؛ توصیه می شود که از خم کردن آن و انجام عملیات جوشکاری بر روی آن خودداری به عمل آید.
  • میلگرد A4: بعد از اختراع تکنولوژی تولید این نوع میلگرد صرفه جویی بسیار بالایی در پروژه های عمرانی به عمل آمد. زیرا این میلگرد استحکام بسیار زیادی دارد و مشکلات مربوط به جوشکاری و خمکاری آن نیز برطرف شده است. همانطور که می‌ دانید میلگردهای آجدار برای حفظ استحکام خود نیاز به درصد کربن بالا دارند و هنگامی که درصد کربن افزایش پیدا می‌کند خاصیت شکنندگی میلگرد نیز زیاد می ‌شود. به عنوان مثال در میلگردهای A3 درصد کربن زیاد بوده و به همین جهت نیز خاصیت شکنندگی میلگرد حین جوشکاری و خمکاری زیاد شده است. اما به دلیل تکنولوژی ساخت میلگرد A4 استحکام و مقاومت این میلگرد در برابر شکستگی نیز بسیار افزایش پیدا کرده است.

 انواع میلگرد بر اساس جنس

کاربردهای مختلف انواع میلگرد

انواع مختلف میلگرد که شامل میلگردهای بدون آج و آجدار هستند دارای کاربردهای متفاوتی با یکدیگر نیز هستند. به عنوان مثال میلگرد بدون آج و یا میلگرد گرید A1 به دلیل وجود سطح صاف و بدون آج برای آهنگری و جوشکاری مناسب است. این میلگرد در دسته میلگردهای کم کربن و نرم قرار می گیرد. میلگرد ساده و بدون آج به عنوان میلگرد حرارتی برای پروژه های عمرانی نیز به کار می رود. میلگردهای آجدار در مقایسه با میلگرد ساده و بدون آج، درصد کربن بیشتری دارند و همین مسئله نیز باعث می‌ شود مقاومت و سختی آن ها بیشتر شود، اما درجه شکنندگی آن ها در پروسه خمکاری و جوشکاری افزایش پیدا می کند. شکنندگی میلگرد با درصد کربن موجود در آن رابطه مستقیم دارد و هر چقدر که درصد کربن افزایش پیدا کند شکنندگی میلگرد نیز به همان مقدار افزایش پیدا خواهد نمود.

دیگر کاربردهای انواع میلگرد شامل موارد زیر می شوند:

  • تقویت اولیه ساختمان: افزایش مقاومت ساختمان در برابر بارهای طراحی شده
  • تقویت ثانویه ساختمان: افزایش دوام ساختمان در برابر ترک خوردن و تنش های ناشی از تغییرات دما
  • ساخت بتن تقویت شده: افزایش مقاومت کششی بتن. بعضی از مواقع برای افزایش مقاومت کششی بتن نیاز به استفاده از میلگرد است تا با استفاده از ملات و دوغاب در محل تعبیه شده محکم شود و مقاومت کششی بتن را افزایش دهد.

کاربردهای مختلف انواع میلگرد

به منظور ساخت بتن تقویت شده از میلگردهایی همچون خاموت، میلگرد راستا، میلگرد سنجاقی، میلگرد خرک، میلگرد رکابی و میلگرد ادکا استفاده می شود. در واقع اگر بخواهیم میلگردهای مناسب برای جوشکاری و خمکاری در صنعت ساختمانی را نام ببریم، باید به میلگردهای گرید A2 و A4 اشاره کنیم. البته به دلیل شکننده بودن سایزهای بزرگ این میلگردها باید عملیات خمکاری و جوشکاری را بر روی میلگردهای سایز کمتر اجرا نمود.
شما می توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد کاربرد انواع مختلف میلگردها و همچنین ویژگی های فنی و کیفی میلگردهای تولید شده در کارخانجات سطح کشور، از طریق وب سایت فروشگاهی شهر آهن اقدام نمایید.

نوشتن دیدگاه