سبد خرید شما خالی می باشد.
عرشه فولادی

عرشه‌های فولادی در واقع جایگزین تیرچه‌های سقفی به شمار می‌روند که با فلزهای مخصوصی ساخته می‌شوند. این ورق‌ها به دو دسته سقفی و کفی تقسیم شده و به عنوان پوشش‌های سقفی در صنعت ساختمان‌سازی به کار می‌روند. این عرشه‌ها به عنوان قالب آماده در ساخت سقف و کفی ساختمان کاربرد داشته و دیگر نیازی به اعمال مصالحی نظیر آجر، تیرچه و میلگرد ندارند. تنها کافیست آن‌ها را از کارخانه سفارش داده و توسط چند پرسنل کاربلد بر روی سقف‌ها نصب کنید.
از دیگر مشخصات این عرشه‌ها باید به ذوزنقه‌ای شکل بودن آن‌ها اشاره کرد؛ به گونه‌ای که تیرهای اصلی در کنار تیرهای فرعی و گل میخ قرار گرفته‌اند و یک کامپوزیت بسیار مستحکم را تشکیل داده‌اند. گل میخ‌ها با فاصله‌ای معین در عرشه‌ها پرچ می‌شوند تا از حرکت آن‌ها جلوگیری کنند. جنس این ورق‌ها از گالوانیزه بوده تا در برابر نفوذ آب، رطوبت و خوردگی مقاوم باشند. شکل ذوزنقه‌ای عرشه‌های فولادی موجب شده است تا بتن به راحتی درون قالب‌های آن‌ها ریخته و به سرعت خشک شوند.

اجرای عرشهمراحل اجرای عرشه‌های فولادی

به طور کلی، عرشه‌های فولادی در 4 مرحله اجرا می‌شوند.
مرحله دپو و انتقال به محل مورد نظر: در این مرحله زمانی که عرشه‌ها از کامیون تخلیه شدند توسط نیروی انسانی و بدون نیاز به بالابر به محل مورد نظر منتقل می‌شوند. البته، برای تسریع در انتقال این عرشه‌ها به طبقات بهتر است از بالابرها استفاده شود.
مرحله جاگذاری عرشه‌ها: در این مرحله تمامی گیره‌های نر و مادگی عرشه‌ها به هم وصل می‌شوند. این کار باید توسط پرسنل باتجربه انجام شود تا پیچ‌ها به خوبی پرچ شوند.
مرحله نصب گل میخ و میلگرد: در این مرحله تمامی گل میخ‌ها در فاصله‌های معین بر روی عرشه‌ها پرچ شده و میلگردها بر روی آن‌ها قرار داده می‌شوند. این کار باعث کاهش وزن تیرهای فولادی می‌شود که عرشه‌ها بر روی آن سوار شده‌اند.
مرحله بتن ریزی: پس از اتصال میلگردها اکنون نوبت به بتن ریزی می‌رسد. این کار نیز توسط پرسنل به راحتی انجام می‌شود و نیازی به ابزارهای مکانیکی نیست.
اجزای تشکیل دهنده عرشه‌های فولادی
مصالح تشکیل دهنده عرشه‌های فولادی شامل ورق فولادی، آرماتور، گل میخ و بتن می‌شوند که مراحل اجرای هر کدام را در قسمت قبل توضیح دادیم. ورق‌های فولادی از جنس گالوانیزه بوده و به شکل موج‌های ذوزنقه‌ای می‌باشند. آرماتور نیز برای افزایش مقاومت عرشه در برابر لنگر منفی و بارهای متمرکز یا بازشوها اعمال می‌شوند.
گل میخ‌ها در واقع به عنوان ابزاری برای جلوگیری از حرکت ورق‌های فولادی و همچنین یکنواخت شدن بتن مورد استفاده قرار می‌گیرند. این برش‌گیرها به روش فورج سرد تولید شده و جزو مهمترین بخش‌های عرشه‌های فولادی محسوب می‌شوند.

مزایای عرشهمزایای عرشه‌های فولادی

از مزایای این عرشه‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
 وزن کم
 سرعت بالا در نصب
 جابجایی آسان
 ایمنی بالا
 مقرون به صرفه بودن نسبت به تیرچه‌های سقفی
 استاندارد بالا


سخن پایانی
عرشه‌های فولادی بهترین گزینه انتخاب برای سقف ساختمان‌ها هستند. این عرشه‌ها طی روش‌های کاملا استاندارد تولید شده و هنگام نصب هیچگونه مشکلی را برای پرسنل به وجود نمی‌آورند. تنها کافیست آن‌ها را با پیچ به هم متصل و فرایند بتن ریزی را آغاز کرد.

نوشتن دیدگاه