سبد خرید شما خالی می باشد.
ورق رنگی

ورق‌های رنگی در واقع همان ورق‌های گالوانیزه هستند که با پوشش‌های رنگی مقاوم‌تر شده‌اند. پس از اینکه ورق‌های فولادی مراحله گالوانیزاسیون را طی کردند برای مقاوم‌سازی بیشتر وارد غلطک‌های رنگی می‌شوند. قبل از اینکه پروسه رنگ‌پاشی آغاز شود، ورق‌های گالوانیزه ابتدا چربی‌زدایی شده و سطح آن‌ها پولیش می‌شوند.
پس از اینکه ورق‌ گالوانیزه چربی‌زدایی و برس‌کاری شد، اکنون آماده ورود به اتاق‌های مقاوم‌سازی می‌شوند. در این مرحله سطح ورق‌ها به منظور افزایش مقاومت در برابر خوردگی و چسبندگی به مواد شیمیایی مخصوص آغشته شده و سپس وارد مرحله رنگ‌پاشی می‌شوند. در این مرحله ابتدا سطوح بالایی و پایینی ورق با بهترین رنگ برای ورق گالوانیزه که رنگی با پایه پرایمر است رنگ‌آمیزی شده و سپس وارد کوره پخت می‌شوند. بعد از اینکه ورق‌ها سرد شدند، بسته به نوع کارکرد آن‌ها رنگ‌هایی نظیر پلی‌استر، پلی‌اورتان، اپوکسی، پلی‌وینیل و غیره بر روی سطوح آن اعمال می‌شود.

انواع ورق‌های رنگی و معرفی آن‌ها

ورق‌ رنگی در انواع مختلفی چون طرح سفال، شیروانی، کرکره‌ای، ذوزنقه، شادولاین، سینوسی و هلالی تولید می‌شود. تنوع رنگی این ورق‌ها بسیار زیاد بوده و هر کدام برای موارد مختلفی به کار برده می‌شوند. این رنگ‌ها شامل رنگ‌های قرمز، قهوه‌ای، زرد، بنفش، سبز، صورتی، کرمی، سفید، آبی و غیره می‌شوند. ضخامت ورق‌های رنگی در قسمت بالایی آن بین 20 الی 25 میکرون و در قسمت پایینی 7 الی 15 میکرون می‌باشد.
در بین ورق‌های رنگی مدل‌های کرکره‌ای، ذوزنقه‌ای و شادولاین بیشترین کاربرد را دارند. ورق‌های شادولاین بیشترین کاربرد را بر روی ساندویچ پانل‌ها داشته و در ضخامت‌های 0.5 الی 0.7 میلی متر تولید می‌شوند.
ورق‌های ذوزنقه نیز مانند ورق‌های شادولاین به شکل ذوزنقه بوده و در سقف‌های شیروانی کاربرد دارند. این ورق‌ها با ضخامت‌های بسیار کم 0.04 الی 0.06 میلی متر و عرض‌های 100 الی 125 سانتی متر تولید می‌شوند.
از دیگر مدل‌های پرکاربرد ورق‌های رنگی مدل‌های کرکره‌ای می‌باشد. این ورق‌ها جزو قدیمی‌ترین مدل‌های ورق گالوانیزه رنگی بوده و دارای رنگ‌بندی متنوع هستند. ضخامت این ورق‌ها معمولا 1 میلی متر و عرض آن‌ها بین 100 الی 125 سانتی متر می‌باشد.انواع ورق رنگی

کاربرد ورق رنگی

ورق‌های رنگی به دلیل مقاومت بالا در برابر حرارت و خوردگی کاربردهای فراوانی در صنایع مختلف دارند. از مهمترین کاربردهای این ورق‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.
صنایع حمل و نقل ( ساخت اتاقک خودروها، ماشین سنگین، ساخت کانتینر و غیره)
صنایع ساختمانی ( ساخت انواع سقف و ساندویچ پانل، نمای داخلی و خارجی، و غیره)
ساخت انواع لوازم خانگی (ساخت بدنه ماشین لباس‌شویی، اجاق گاز، یخچال و غیره)
صنایع فلزی (ساخت انواع تجهیزات اداری، کابینت و غیره)
سردخانه

مزایای ورق‌های رنگی

ورق‌های رنگی علاوه‌بر اینکه مقاومت بالایی در برابر خوردگی و رطوبت دارند، از مزایای منحصربفرد دیگری نیز برخوردارند:
وزن کم
قیمت مناسب و مقرون به صرفه
ضد زنگ بودن
ضد حریق بودن
نصب آسان
دوام و طول عمر بالا
سازگاری با تمامی شرایط آب و هوایی
شکل ظاهری زیبا و تنوع رنگ


سخن پایانی
ورق‌های رنگی نمونه مقاوم‌شده ورق‌های گالوانیزه هستند و به دلیل مقاومت بالای خود در بسیاری از صنایع مختلف کاربرد دارند. قیمت این ورق‌ها نسبت به مزایایی که دارند بسیار مقرون به صرفه بوده و خرید آن موجب کاهش بسیاری از هزینه‌ها می‌شود.

نوشتن دیدگاه