سبد خرید شما خالی می باشد.
خط تولید ورق رنگی

تولید ورق رنگی در جهت جلوگیری از خوردگی سازه های فلزی و راه حلی به صرفه برای جلوگیری از زنگ زدگی سطح فلزات می باشد. در گذشته برای جلوگیری از پوسیدگی و یا زنگ زدگی فلزات از روغن استفاده می شد و از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نبود و باعث به وجود آمدن مشکلات زیست محیطی می گردید که امروزه ورق رنگی جایگزین این روش ها شده است.

خط تولید ورق رنگی

ورق های رنگی جزء پرکاربردترین انواع ورق گالوانیزه می باشد که در صنعت ساخت و ساز مصرف زیادی دارد و در ساخت بسیاری از وسایل خانه و لوازم خانگی از این ورق ها استفاده می شود. در واقع تولید این ورق ها به گونه ای است که به صورت فرایندی مداوم و اتوماتیک انجام می گیرد و پس از بررسی های لازم برای انجام عملیات آماده می شود و بعد از این مرحله عملیات رنگ کاری بر روی آن انجام می شود.
تولید این ورق ها مراحل مختلفی دارد که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت.

تولید ورق رنگی   

مراحل تولید انواع ورق رنگی

در واقع تولید ورق رنگی در طی سه مرحله چربی زدایی، شستشو و کروماته کردن و رنگ آمیزی نهایی صورت می پذیرد. نکته مهم در تولید این ورق ها این است که برای تولید این ورق های رنگی از ورق های گالوانیزه استفاده می شود.
یکی از مراحل مهم در تولید این نوع ورق ها چربی زدایی می باشد که در ابتدا ورق های گالوانیزه چربی زدایی می شود. در اصل عمل چربی زدایی به دو صورت انجام می شود که یکی از روش ها چربی زدایی به صورت سرد و الکتریکی است. این روش در واقع روشی مناسب برای این کار نیست و با توجه به هزینه های زیاد آن روشی مقرون به صرفه نمی باشد و از طرف دیگر با استفاده از این روش سطح فلز مورد نظر از کیفیت خوبی برخوردار نمی باشد پس در کل این گزینه کمتر مورد استفاده قرار می گیرد.
روش بعدی برای چربی زدایی شستشوی گرم با مواد قلیایی است. این روش نسبت به روش قبل بسیار مقرون به صرفه می باشد و استفاده از آن توجیه اقتصادی دارد. این روش بیشتر در صنایع فلزی و قطعه سازی مورد استفاده قرار می گیرد که به دو روش غوطه وری و پاششی این روش صورت می پذیرد.

 مراحل تولید انواع ورق رنگی  

مرحله بعد برای تولید این ورق ها شستشو و کروماته کردن است که بعد از مرحله چربی زدایی ورق ها با آب گرم شسته می شوند و بعد از آن با باد گرم خشک می شوند. بعد از آن سطح تمامی ورق ها کروماته می شوند. عمل کروماته کردن به منظور جلوگیری از زنگ زدگی و خوردگی انجام می شود. همچنین این کار برای افزایش قابلیت رنگ کاری بر روی سطوح این ورق ها صورت می گیرد تا از پوسته پوسته شدن رنگ جلوگیری شود. بنابراین این کار یک رنگ اولیه و یا آستری در زیر رنگ اصلی محسوب می شود که از جنس پلی استر و یا اپوکسی است که بر روی این ورق ها زده می شود و به کوره وارد می شود و سپس سرد می شود. بعد از آن دوباره لایه ای از رنگ پرایمر بر روی سطوح زده می شود و این پوشش ضخامتی بین 7 تا 15 میکرون را دارا می باشد.
مرحله بعد برای تولید ورق رنگی رنگ کاری نهایی و کوره پزی می باشد که در این مرحله رنگ اصلی به صورت الکترواستاتیک انجام می شود. این رنگ می تواند از جنس های مختلف مثل اپوکسی، پلی اورتان، پلی استر، فلوراید، پلی آمید و اکریلیک باشد. بعد از رنگ کاری برای پخته شدن به کوره وارد می شود و پوشش ایجاد شده بر روی آن 20 تا 25 میکرون می باشد. همچنین در این مرحله یک لایه از جنس پی وی سی به منظور حفاظت از آن سطح زده می شود. مرحله رنگ کاری به روش های مختلف پودری یا الکترواستاتیک، اسپری، اکستروژن، لامینیتینگ و روش غلتکی انجام می شود.
عوامل بسیاری در تعیین قیمت تولید ورق رنگی موثر می باشد. یکی از عوامل مهم در تعیین قیمت برند و شرکت تولید کننده این ورق ها می باشد بنابراین هر چه برند معتبرتر باشد از کیفیت بالاتری برخوردار است پس قیمت بیشتری هم خواهد داشت.

مراحل تولید انواع ورق رنگی  1 

یکی دیگر از فاکتور های مهم در تعیین قیمت انواع ورق رنگی قیمت ارز می باشد و از آنجایی که قیمت ارز دائم در حال نوسان و تغییر می باشد قیمت نهایی این محصول نیز دارای نوسان می باشد پس برای اطلاع دقیق قیمت ها بهتر است که به صورت لحظه ای بررسی گردد.
از دیگر عوامل مهم تعیین کننده قیمت این ورق ها ضخامت این ورق ها می باشد که هر چه ضخامت ورق بیشتر باشد وزن آن نیز بیشتر خواهد شد در نتیجه از مواد اولیه بیشتری استفاده شده است پس قیمت آن نیز بالاتر خواهد بود. کیفیت مواد اولیه به کار رفته در این محصولات یکی دیگر از فاکتور های مهم برای تعیین قیمت می باشد که هر چه مواد اولیه به کار رفته با کیفیت تر و از مواد اولیه درجه یک و مرغوب استفاده شود قیمت آن بیشتر می شود.

در صورت وجود هرگونه سوال در رابطه با کاربرد ورق رنگی یا قیمت آن با کارشناسان ما در آهن تاپ در ارتباط باشید.

 

نوشتن دیدگاه