سبد خرید شما خالی می باشد.
ورق نوردی چیست

نورد یک دستگاه صنعتی است که می تواند برای تولید ورق های فولادی مورد استفاده قرار گیرد. این دستگاه دارای غلطک های مشخصی بوده که امکان حرکت دادن یک ورق را فراهم می کند. به راحتی می توان ورق های فولادی را در بین غلطک های این دستگاه قرار داد تا شاهد نازک شدن ورق ها و یا انجام یک سری عملیات های مختلف روی ورق ها باشیم. به تمامی ورق هایی که با کمک دستگاه نورد تولید می شوند، ورق نوردی گفته می شود. ورق نوردی جزء ورق های مقاوم و با استحکام کششی بسیار بالایی است. این ورق را می توان برای کاربردهای مختلف صنعتی و ساختمان سازی مورد استفاده قرار داد. با توجه به اهمیت ورق نورد، در ادامه این مطلب از آهن تاپ قصد داریم در مورد این که ورق نوردی چیست و انواع ورق نوردی چه مواردی هستند، صحبت کنیم. شما می توانید جهت خرید ورق 15 میل و ورق استیل 304 و انواع ورق آهنی و همچنین فروش آهن آلات در کرج به سایت آهن تاپ مراجعه کنید. 

ورق نوردی چیست

ورق نوردی چه کاربردی دارد؟

دستگاه نورد یا رولینگ یکی از دستگاه های صنعتی است که در صنایع مختلف تولیدی ورق های فولادی مورد استفاده قرار می گیرد. این دستگاه می تواند برای فرم دهی به فلزات مورد استفاده قرار گیرد و باعث کاهش ضخامت، پرداخت فلزات و... خواهد شد. ورق نوردی که طی فرآیند نورد یا رولینگ به وجود می آید، می تواند بسته به نوع و ضخامتی که دارد، کاربردهای مختلفی نیز داشته باشد. هر چقدر ضخامت ورق نوردی در طی فرآیند نورد و رولینگ کاهش پیدا کند، ورق های نوردی نیز می توانند کاربردهای ظریف تری داشته باشند، اما ورق های نوردی که ضخامت بیشتری دارند، کاربردهای متفاوت تری خواهند داشت، بنابراین ورق نوردی به دلیل داشتن خصوصیات مکانیکی فوق العاده، استحکام کششی عالی، قابلیت چکش خواری خوب و ... از جمله ورق های محبوب در بازار کشور ایران محسوب می شود که کاربردهای خاص خودش را دارد. این ورق ها را می توان به صورت مستقیم و یا پس از تغییر شکل برای صنایع مختلفی همچون ساختمان سازی مورد استفاده قرار داد. از جمله انواع کاربردهای ورق های نوردی موجود در بازار کشور ایران، می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • قابل استفاده در صنایع خودروسازی
  • قابل استفاده در صنایع ساختمان سازی
  • ساخت لوله های انتقال گاز و نفت
  • استحکام دهنده قطعات خودروها
  • قابل استفاده برای ساخت زیردریایی
  • قابل استفاده به عنوان ماده اولیه برای ساخت پروفیل ها
  • قابل استفاده برای تمامی مصارف صنعتی و سنگین
  • قابل استفاده در دستگاه های الکتریکی مخازن
  • قابل استفاده برای ساخت لوازم منزل از جمله اجاق گاز، ماشین لباسشویی و ...

ورق نوردی چه کاربردی دارد؟

انواع ورق نوردی

ورق های فولادی می توانند با دستگاه نورد به دو روش نورد گرم و نورد سرد طراحی و تولید شوند. هر یک از ورق های فولادی نوردی کاربردهای خاص خودشان را دارند، همچنین به دلیل خواص مکانیکی متفاوتی که برای هر یک از این ورق ها وجود دارد، می توان آن ها را در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار داد. در ادامه با ما همراه باشید تا با انواع ورق نوردی آشنا شوید. بدیهی است که هر یک از انواع ورق های ذکر شده خود دارای انواع متفاوتی هستند.

  • ورق نورد گرم: ورق نورد گرم یکی از انواع ورق نوردی است. این ورق با روش نورد گرم تولید می شود و به نام ورق سیاه نیز شناخته می شود. ورق نورد گرم برخلاف ورق نورد سرد دارای مراحل اسیدشویی و... نیست، به همین خاطر می توان گفت که برای تولید ورق نوردی گرم هدف استفاده از روش هایی برای کاهش ضخامت نیست. ورق های سیاه دارای خواص مکانیکی بهبود یافته ای هستند و تنش های باقی مانده آن ها نیز تا حد زیادی حذف شده است. از مزایای ورق نورد گرم می توان به قابلیت چکش خواری بالا و مقاومت کششی خوب این ورق اشاره کرد.
  • ورق نورد سرد: ورق نورد سرد یکی از انواع ورق های نوردی است که می تواند با ظرافت بیشتری تولید شود. همانطور که از نام این نوع ورق مشخص است، ورق نورد سرد با روش نورد سرد طراحی و تولید می شود. این ورق پس از طی کردن مراحل تولید اسیدشویی می شود و ضخامت آن نیز کاهش پیدا می کند. با کاهش ضخامت این ورق ها، می توان از این ورق ها برای کاربردهای مختلفی استفاده کرد، به همین خاطر ورق نورد سرد جزء ورق هایی است که در صنایعی که نیاز به ضخامت پایین ورق است، استفاده می شود.

نوشتن دیدگاه