سبد خرید شما خالی می باشد.
ورق گرم چیست؟

یکی از ورق های پرکاربرد در صنعت ورق گرم یا ورق سیاه است که همانطور که از نام آنها میتوان فهمید به وسیله نورد گرم و در کوره مخصوص تولید می شوند. روند تولید این محصولات به این صورت است که ابتدا شمش آهن را به حرارت مطلوب برای تولید ورق که معمولاً بالاتر از ۱۱۰۰ درجه سانتیگراد می باشد قرار می دهند و سپس در کوره های مخصوص این شمع ها را از بین غلتک های عبور داده و اینقدر این کار را تکرار می‌کنند تا شمش به ورقی با ضخامت مورد نظر تبدیل شود. حال که تقریبا فهمیدیم ورق گرم چیست، در ادامه این مطلب از تاپ آهن توضیحات بیشتری را در خصوص این محصول در اختیار شما قرار می دهیم.

مراحل تولید ورق گرم

مراحل تولید ورق گرم به دلیل سنگینی و گران قیمت بودن دستگاه های نورد گرم، معمولاً بسیار هزینه بر هستند. اما زیاد بودن تقاضای این محصولات باعث می‌شود که تولید آنها در حجم زیاد دارای صرفه اقتصادی باشد. این ورق ها را معمولاً به دو نوع لبه اصلاح شده یا لبه نوردی تحویل بازار می دهند. این ورق ها معمولاً برای مصارف ساختمانی، تولید انواع لوله برای انتقال گاز و نفت یا آب و در صنعت خودرو سازی مورد استفاده قرار می‌گیرند. البته باید این موضوع را در نظر داشته باشید که شاخص‌های کیفیتی مختلفی مانند تلرانس ابعادی، رعایت استانداردهای بین المللی برای بازار صادراتی و بازار داخلی، کنترل عرضه با کیفیت، بررسی ویژگی های مکانیکی، آنالیز بخش‌های مختلف از نظر شیمیایی و… مواردی هستند که نوع ورق مورد نظر شما را برای استفاده مشخص خواهند کرد.

ورق گرم

چرا به ورق گرم، ورق سیاه نیز گفته میشود؟

به ورق‌های گرم ورق سیاه نیز گفته می‌شود، چرا که بعد از تولید رنگ سطح این ورق ها سیاه است. چرا که بعد از مراحل تولید این ورقها حرارت بسیار زیادی را تحمل می‌کنند و در زمان خنک شدن در مجاورت با هوا سطح آنها غیر براق شده که به همین دلیل به آنها ورق سیاه گفته می شود. در مراحل طی شده برای تولید آهن و شمش در کارخانه های مختلف، آنالیزهای شیمیایی و بررسی‌های ناخالصی‌های موجود در شبکه‌های آهن مرحله بسیار مهمی در روند تولید ورق گرم میباشد. از طرفی بعد از تولید این محصولات باید تمامی استاندارد‌های مربوط به بسته بندی، لبه گیری، وضعیت سطح ورق، استاندارد بودن ابعاد، ضخامت و… فاکتورهای بسیار مهمی هستند که باید در آزمایشگاه‌های مخصوص مورد بررسی قرار گیرند و در پایان و قبل از عرضه به بازار این موارد از لحاظ کیفی تایید شوند.

قیمت ورق گرم نسبت به سایر ورق های تولید شده به روش نورد سرد، ارزان‌تر است. چراکه دستگاه‌ها و ابزار مورد استفاده برای تولید این محصولات تکامل بهتر یافته‌اند و از طرفی مراحل تولید این محصولات، نسبت به ورق سرد بسیار ساده تر می باشد. مورد بعدی که باعث میشود ورق گرم قیمت ارزان تری نسبت به سایر محصولات مشابه داشته باشد این است که این نوع ورق ها معمولاً در حجم زیادی تولید می‌شوند و میزان تقاضا برای این محصولات بیشتر است. نکته آخر در مورد ورق گرم که باید بدانید این است که این محصولات معمولاً در زمان کاربرد از نظر ظاهری اهمیت زیادی ندارند و این مشخصات فیزیکی محصولات است که ارزش نهایی آنها را برای ما مشخص می‌کند.

نوشتن دیدگاه