سبد خرید شما خالی می باشد.
وضعیت عرضه تختال ایران در بازار جهانی

نگاهی برعملکرد تولیدکنندگان تختال ایران

تولید کنندگان تختال ایران در سال های اخیر حضور پررنگ تری در بازار های جهانی، به خصوص آسیا، داشته اند. گرچه قیمت های رقابتی و کیفیت مطلوب محصولات فولاد ایران با استقبال خریداران جهانی رو به رو شده، اما حفظ موقعیت تولید کنندگان ایران، در بازار جهانی، به دلیل تحریم های آمریکا، بسیار دشوار شده است.
از سویی، فروشندگان دیگر از کشور های مستقل مشترک المنافع می توانند از مسأله ایران سود برده و حضور خود را در بازار جهانی افزایش دهند.
طبق آمارهای گمرکی، در سال شمسی گذشته تولید کنندگان تختال (اسلب) ایران فروش جهانی خود را به میزان 80 درصد تا 2.85 میلیون تن نسبت به سال قبل افزایش دادند. دو سوم این میزان، به طور مستقیم یا با واسطه، به خریداران آسیایی و خصوصا کشور های تایلند، اندونزی و تایوان اختصاص یافت. صادر کنندگان اصلی تختال ایران، شرکت های فولاد مبارکه و فولاد خوزستان پیشتر اظهار داشته بودند که برنامه آن ها در سال جاری نیز گسترش حضور در بازار جهانی فولاد است؛ اما اکنون با چالش جدی تشدید تحریم های ایالات متحده آمریکا رو به رو شده اند.
تولیدکنندگان ایران در حال حاضر سعی می کنند تا زمان به اجرا در آمدن تحریم های جدید در آگوست 2018، با احتیاط پیش بروند.
یکی از تولیدکنندگان اذعان داشت: هنوز برای بحث درباره تحولات پیش رو خیلی زود است. در حال حاضر تغییر مهمی ایجاد نشده.
بنابراین با وجود مشکلات بانکی، مشکل درحمل و نقل محصولات و نگرانی مشتریان در مورد ادامه همکاری با ایران، تولید کنندگان ایران می توانند تا پایان جولای و تا زمانی که مواد اولیه موجود باشد، به صادرات ادامه دهند. برخی از تجارت کنندگان چینی، کره ای و اروپایی به همتایان ایرانی خود اعلام کرده اند که در خصوص درخواست های جدید ایران پاسخگو نخواهند بود.
یک منبع آگاه در بازار جهانی فولاد گفت: ما پیشنهادات ایران را در نظر می گیریم، اما این به معنای خرید محصولات آن ها نیست.

وضعیت صادرات فولاد ایران در این شرایط

یک تاجر فولاد در گفتگو با متال اکسپرت گفت: تحولات جدید می تواند صادرات فولاد ایران را با چالش جدی مواجه کند. در گذشته ایران می توانست با دبی و دیگر همسایگان داد و ستد داشته باشد، اما در صورتی که تحریم های جدید آمریکا، کشور های شخص سوم را نیز در بر بگیرد، مشکل ایران بسیار جدی تر از پیش خواهد شد.
طبق خوشبینانه ترین پیش بینی ها در مورد تحریم معاملات با دلار آمریکا، ممکن است شرکت های ایرانی بتوانند از کاهش ناگهانی و شدید صادرات خود جلوگیری کنند.ایران به راحتی می تواند همچنان با برخی کشور ها و با ارز محلی معاملات خود را انجام داده و یا به روش سنتی، مبادله خدمات (کالا به کالا) کند. احتمالا حمایت اصلی به وسیله کشورهایی مانند عمارات متحده عربی یا عمان از ایران به عمل خواهد آمد و بخش اصلی صادرات به این دو کشور ارسال خواهد شد.
در سال شمسی گذشته نیز در حدود 42 درصد از صادرات تختال ایران، از طریق این دو کشور، به نقاط دیگر جهان صادر شد. ممکن است تایلند به عنوان یکی از اصلی ترین خریداران محصولات
فولاد ایران، راهی برای ادامه تجارت با این کشور پیدا کند. گرچه یافتن راهی جایگزین، با وجود تصمیم سران کشور های مالزی و اندونزی مبنی بر کاهش واردات محصولات ایرانی، آسان نخواهد بود.
کشور هایی که رابطه نزدیکی با ایالات متحده آمریکا دارند، به احتمال زیاد خرید تختال ازایران را کاهش داده و یا به طور کامل قطع خواهند کرد.
پیشبینی می شود خریداران تایوانی، به دنبال تعیین انتهای ماه جولای به عنوان آخرین مهلت خرید، از واردات محصول تختال ایران خودداری کنند.
مقامات تایوان، انتهای ماه جولای را به عنوان آخرین مهلت خرید از ایران تعیین کرده اند، بنابراین پیشبینی می شود که خریداران تایوانی از واردات تختال ایران خودداری کنند.
خریداران در مورد اینکه دولت آمریکا از وارادات تختال ایرانی اطلاع پیدا کند، نگران هستند و ممکن است مشمول جریمه شوند.
یک کارشناس فلزات بیان کرد: در ماه ژانویه، فردی که نفت ایران را به صورت قاچاقی به کره شمالی وارد می کرد، با مشکل اساسی مواجه شده و تمام دارایی او توسط دولت مصادره شد.
یک نماینده مجلس ملی به نام شانگ شینگ گفت: تصمیم فعلی بر این است که توقفی برای تعمیرات داشته باشیم. زیرا ظرفیت بهره برداری شرکت در ماه جولای که در حدود 80 درصد تخمین زده شده بود، هم اینک در حدود 50 درصد است.

نوشتن دیدگاه