سبد خرید شما خالی می باشد.
موفقیت در سیاست های دستوری در قیمت گذاری فولاد

تولید فولاد کشور در سال 96 و 97

تولید فولاد کشور در سال گذشته به میزان 21.5 میلیون تن و میزان صادرات آن 8 میلیون تن بوده است. طبق برآورد کارشناسان، تولید فولاد امسال به میزان 24 میلیون تن می رسد و حدود دو برابر مازاد بر نیاز واحد های تولیدی داخلی است.

نظر دکتر محمود اسلامیان، رئیس انجمن تولید کنندگان فولاد در مورد بازار فولاد

دکتر محمود اسلامیان، رئیس انجمن تولید کنندگان فولاد عقیده دارد با توجه به آمار تولید فولاد کشور باید حدود 10 میلیون تن از فولاد تولید شده در را صادر کرد تا تعادل بازار حفظ شود و عرضه بر تقاضا پیشی نگیرد. عرضه کم و عرضه مازاد بر نیاز بازار، هردو می توانند به شدت به وضعیت اقتصادی بازار فولاد لطمه بزنند و تولید کنندگان فولاد را با مشکلات جدی رو به رو کنند.

دکتر اسلامیان از دولت درخواست کرد تا ارز حاصل از صادرات محصولات فولادی، در اختیار تولید کنندگان قرار گیرد تا به وسیله آن نسبت به واردات اقلام مورد نیاز خود اقدام کنند و مازاد آن را در بازار ثانویه عرضه کنند. با توجه به افزایش بی رویه نرخ ارز در بازار، و لزوم صادرات 10 میلیون تنی برای حفظ تعادل بازار فولاد، عرضه کردن ارز حاصل از صادرات فولاد در بازار، می تواند اثر مطلوبی بر کاهش نرخ ارز داشته باشد.

اسلامیان اضافه کرد صنعت فولاد و پتروشیمی نمی توانند در یک گروه ارزی باشند و این تصمیم عادلانه ای نیست، زیرا مواد اولیه صنعت فولاد قیمتی معادل قیمت های جهانی دارد در حالی که در صنعت پتروشیمی قیمت های مواد اولیه این چنین نیستند. رئیس انجمن تولید کنندگان فولاد بر ضرورت نظارت بر دستور العمل های قیمت گذاری در بازار فولاد تأکید کرد و افزود:سیاست قیمت گذاری که در حال حاضر اجرا می شود، در بلند مدت موفقیت آمیز نخواهد بود و تنها منجر به ایجاد رانت می شود. در حالی که میزان تولید داخلی افزون بر نیاز واحد های تولیدی است، باید به مکانیسم عرضه و تقاضا اجازه داد تا قیمت ها را در بازار تعیین کنند. وی افزود با توجه به رشد شدید قیمت مواد اولیه ، قیمت فولاد افزایش پیدا کرده است ولی در همین حدود باقی می ماند. دستور العمل های قیمت گذاری وزارت صنعت و معدن و تجارت، تا مدت کوتاهی می تواند جوابگوی نیاز تولید کنندگان باشد، اما مکانیسم سوسیالیستی نمی تواند کنترل کننده بازار در دراز مدت باشد.

نوشتن دیدگاه