سبد خرید شما خالی می باشد.
ورق سیاه چیست

ورق سیاه چیست؟ ورق سیاه فلز مسطحی است که به صورت استوانه ای یا برش خورده در بازار موجود است. ورق های فلزی با دو فرآیند نورد گرم و نورد سرد تولید می شوند. محصول نهایی نورد گرم ورق سیاه، ولی محصول نهایی نورد سرد ورق روغنی است. لازم به ذکر است که هزینه نورد سرد بالاتر است. در نورد گرم ورق ها دارای سطوح نازک تری هستند و دمای ذوب مواد 1280 درجه سانتیگراد است. ورق های با ضخامت کمتر از 1.5 میلی متر را به صورت استوانه ای شکل (رول شده) و با ضخامت بالاتر را به صورت برش خورده وارد بازار می کنند.
این ورق ها انعطاف پذیر بوده و در صنایع مختلفی کاربرد دارند. از جمله استانداردهای موجود در زمینه ورق سیاه ST37، ST52، A283-GR C، A516-GR60,70 و A285-GR C است. در ایران شرکت های تولید کننده این ورق عبارتند از فولاد مبارکه اصفهان، شرکت هفت الماس و شرکت فولاد غرب هستند. در شکل زیر نمونه ای از ورق سیاه که به صورت استوانه ای بسته بندی شده است، نمایش داده شده که دارای ضخامت کمتر از 1.5 میلی متر است. ورق روغنی فابریک از با کیفیت ترین ورق های روغنی است.
ورق سیاه یکی از ورق های فولادی است که به روش نورد گرم تولید می شود و ضخامت بسیار کمی دارد، به همین دلیل اغلب با نام ورق سیاه یا ورق گرم شناخته می شود. مواد تشکیل دهنده این ورق در دمای بسیار بالا ذوب می شوند و از این رو این ورق ظاهری تیره و مات پیدا می کند و به همین دلیل به آن ورق سیاه گفته می شود. ورق سیاه کاربردهای بسیار زیادی دارد و از پر مصرف ترین ورق های فولادی است. به کارگیری از ورق سیاه در ساخت کشتی و ماشین آلات بزرگ صنعتی، از مهم ترین کاربردهای آن است. ورق سیاه انواع مختلفی دارد، از جمله ورق سیاه رول شده (کویل و یا کلاف)، ورق سیاه صنعتی، ورق سیاه معمولی و ورق سیاه فابریک (شیت). با توجه به اینکه ورق سیاه ظاهر زیبایی ندارد و سطح آن مات است؛ اما همچنان نقش مهمی را در صنعت های مختلف ایفا می کند و روش تولید آن باعث شده است که استحکام بالایی داشته باشد و تحت فشار زیاد نیز مقاومت بالایی داشته باشد. به همین دلیل در ماشین آلات سنگین و بزرگ و صنعت کشتی سازی نیز به کار می رود.

ورق سیاه چیست

انواع ورق سیاه

ورق سیاه در دو نوع ساده (مسطح) و آجدار تولید می شود؛ ورق آجدار به صورت نورد گرم تولید می شود که برای کف سازه ها، سطوح شیب دار یا نزدیک پرتگاه استفاده می شود تا از سقوط جلوگیری کند و برجستگی ها به صورت بادامی یا الماسی طراحی می شوند.

کاربرد های ورق سیاه

از جمله کاربرد های ورق سیاه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. خودرو سازی
  2. کشتی سازی
  3. تانکر سازی و ساخت مخازن
  4. تولید ادوات کشاورزی
  5. مصالح ساختمانی
  6. مصالح نظامی
  7. صنایع ساخت و ساز

what is black sheet2

مشخصات ورق سیاه

برای محاسبه وزن ورق سیاه، می توان حجم ورق (حاصل ضرب طول، عرض و ضخامت ورق) را در چگالی یا وزن مخصوص آن ضرب کرد. چگالی ورق سیاه برابر با 7.86 است. ورق سیاه با ضخامت 1.5 تا 100 میلی متر در بازار موجود است و عرض آن می تواند 100، 150،125 و 200 سانتیمتر باشد. سایت آهن تاپ فروشنده انواع ورق های موجود در بازار است. برای کسب اطلاعات بیشتر و قیمت محصولات، لطفا این سایت را مشاهده کنید. مصارف ورق سیاه را نیز در این مقاله از سایت آهن تاپ برای شما عزیزان توضیح داده ایم.

نوشتن دیدگاه