سبد خرید شما خالی می باشد.
ورق گالوانیزه چیست

گالوانیزه یکی از متداول ترین روش ها برای محافظت از فلز در برابر خوردگی است.که شامل استفاده از یک پوشش نازک روی فلز پایه ضخیم تر است و به محافظت از محیط اطراف آن کمک می کند. دفعه ی بعد که سوار ماشین می شوید به علامت های خیابان و تیر برق ها توجه کنید. روی بسیاری از آنها لایه ی از رنگ مات نقره ایی است این نقره در حقیقت پوشش روی (زینک) است. برای مطلع شدن از قیمت ورق گالوانیزه 1 میلیمتر را می توانید به راحتی از طریق سایت آهن تاپ اقدام کنید.
خیلی ساده، گالوانیزه کردن ورق به آن خاصیت ضد خوردگی می بخشد، بدون پوشش رویی محافظ، این ورق به طور بالقوه اکسید می شود.

ورق گالوانیزه چیست

عملکرد ورق گالوانیزه

گالوانیزه به چند روش از ورق محافظت می کند. در مرحله اول، یک پوشش محافظ ایجاد می کند که ورق را از محیط اطراف محافظت کند. لایه ی روی از نفوذ آب و رطوبت و سایر مواد موجود در هوا که باعث خوردگی لایه ی فلز زیرین می شوند جلوگیری می کند. با خراش یافتن لایه روی، ورق گالوانیزه در معرض خوردگی قرار می گیرد.
گالوانیزه همچنین می تواند از طریق فرآیندی به نام "خوردگی گالوانیک" از ورق محافظت کند. خوردگی گالوانیک زمانی اتفاق می افتد که دو فلز از یک ترکیب الکتروشیمیایی متفاوت با یک الکترولیت موجود مانند آب شور در تماس با یکدیگر قرار بگیرند. بسته به ساختار اتمی فلز آند اگر به تنهایی استفاده شود با سرعت بیشتری خورده می شود و فلز کاتد در ترکیب با فلز آند، با سرعت کمتری دچار خوردگی می گردد. دلیل استفاده از روی برای گالوانیزه به دلیل این است که روی هنگام تماس با بسیاری از انواع مختلف فلزات، تمایل به آند بودن دارد. از آنجا که پوشش روی در تماس با فلز پایه معمولاً آند است، خوردگی فلز پایه یا کاتد را کند می کند.

عملکرد ورق گالوانیزه 

ورق گالوانیزه چگونه تولید می‌شود؟

تولید ورق گالوانیزه یک فرآیند صنعتی پیچیده است که به تولید ورق‌های فولادی با لایه گالوانیزه بر روی سطح آن ها منتهی می‌شود. این فرآیند عمدتا به دو مرحله اصلی تقسیم می‌شوددر ادامه، مراحل تولید ورق گالوانیزه را توضیح می‌دهیم:

  • تهیه ورق فولادی:

ماده اولیه این فرآیند عمدتا از ورق‌های فولادی با کیفیت تهیه می‌شود. این ورق‌ها ممکن است به صورت رول‌های فولادی باشند.

ابتدا، ورق‌ها به اندازه مورد نیاز برش می‌خورند تا به ابعاد نهایی برسند.

  • پیش‌آماده‌سازی سطح:

سطح ورق‌ها باید به دقت پیش‌آماده شود تا لایه گالوانیزه به خوبی بر روی آنچسبد.

این مرحله شامل پاکسازی و تمیزکاری سطح ورق‌ها از گرد و غبار، چربی و ذرات مضر دیگر است.

  • گالوانیزه کردن:

در این مرحله از یکی از روش های  مختلف برای گالوانیزه کردن ورق‌ها استفاده می‌شود

 پس از گالوانیزه کردن، ورق‌ها به خوبی خشک می‌شوند و لایه گالوانیزه به سطح ثابت می‌شود.

ورق‌های گالوانیزه بعد از پایان یافتن فرآیند گالوانیزه کردن برش می‌شوند و به ابعاد نهایی تنظیم می‌شوند، سپس بسته‌بندی می‌شوند و آماده به بازار عرضه می‌شوند.

ورق گالوانیزه چگونه تولید می‌شود؟

روش های مختلف گالوانیزه کردن ورق

چندین فرآیند مختلف برای گالوانیزه کردن ورق های فولادی وجود دارد:

  • گالوانیزه گرم

همانگونه از نام این فرآیند مشخص است در این روش ورق را در مایع گرم شده ی روی قرار می دهند. ابتدا ورق پایه باید به صورت مکانیکی یا شیمیایی تمیز شود، یا اطمینان حاصل شود که می توان پیوند با کیفیت بین ورق پایه و روکش روی ایجاد کرد. پس از تمیز کردن، ورق شسته می شود تا آن را از هرگونه اکسید باقیمانده که ممکن است پس از فرآیند تمیز کردن باقی بماند، خلاص کنیم. سپس ورق در یک حمام مایع روی گرم شده فرو رفته و پیوند متالورژیکی شکل می گیرد.
مزایای این روش اقتصادی بودن آن است. می توان آن را به سرعت و به شکل های پیچیده انجام داد؛ با این حال پوشش نهایی می تواند ناسازگاری نسبی با سایر فرآیندهای گالوانیزه داشته باشد. یکی از کاربردی ترین انواع ورق های گالوانیزه ورق 50 گالوانیزه است، قیمت ورق ۵۰ گالوانیزه در سایت آهن تاپ بسیار مقرون به صرفه و اقتصادی است.

  • پیش گالوانیزه

این روش بسیار شبیه به گالوانیزه گرم، اما در کارخانه فولاد انجام می شود، معمولاً روی موادی که از قبل دارای شکل خاصی باشند، انجام می شود. پیش از گالوانیزه شامل نورد ورق فلز از طریق یک فرآیند تمیز کردن مشابه با فرآیند گالوانیزه گرم شدن است. سپس این فلز از میان استخر آب گرم و مایع عبور داده می شود و دوباره مورد استفاده قرار می گیرد. ورق گالوانیزه 6 متری کاربردهای فراوانی دارد و از این رو با کسب مشورت از متخصصان می توانید آن را از سایت ما تهیه کنید. قیمت ورق گالوانیزه 6 متری در آهن تاپ بسیار مقرون به صرفه و مناسب است.

 

  • الکتروگالوانیزه کردن

بر خلاف روش های قبلی، الکترو گرمایش از استخر مذاب روی استفاده نمی کند. در عوض، این فرآیند از یک جریان الکتریکی در یک محلول الکترولیتی برای انتقال یون های روی بر روی ورق استفاده می کند. این شامل کاهش الکتریکی یون های روی با بار مثبت به فلز روی می شود که سپس روی مواد با بار مثبت قرار می گیرند. همانند فرآیند پیش گالوانیزه، الکتروگالوانیزه معمولاً به طور مداوم بر روی رول ورق فلز اعمال می شود. برخی از مزایای این فرایند، پوشش یکنواخت و ضخامت دقیق محافظ ها است. با این حال، این پوشش به طور معمول نازکتر از پوشش روی است.

این فرایند در ضدزنگ شدن ورق گالوانیزه و امکان استفاده از آن در محل هایی که در معرض رطوبت هستند را افزایش می دهد. شما می توانید برای اطلاع از قیمت ورق گالوانیزه سقفی و سایر انواع ورق های گالوانیزه با ما در آهن تاپ در ارتباط باشید.

نوشتن دیدگاه