سبد خرید شما خالی می باشد.
رفع شوره ورق گالوانیزه

دلیل اصلی شوره ورق گالوانیزه عدم گردش هوا و قرار گرفتن در محیط مرطوب است. این مشکل یکی از ویژگی های منفی ورق گالوانیزه است که به مرور زمان سبب تخریب ورق شده و مقاومت آنرا کاهش می دهد. شوره این ورق سفید رنگ بوده و به صورت لکه های بر روی ورق تشکیل می شود. برای جلوگیری از تخریب ظاهری و پوشش کرومات این ورق بهتر است راه های جلوگیری از ایجاد شوره را آموخته و اجرا کنید. ورق گالوانیزه ورقی است که طی عملیات گالوانیزه کردن برای محافظت از خوردگی فولاد استفاده می شود و ورقی پوشش دار است همچنین از این ورق در تجهیزات ساختمانی، وسایل خانگی و خودرو نیز استفاده می شود.

شوره سفید چیست و چگونه بوجود می آید

شوره سفید عموما در محل مرطوب یا بدون گردش هوا و محیطی که اکسیژن یا کربن دی اکسید کمی دارد ایجاد می شود. ورق گالوانیزه که به تازگی تولید شده باشد هنوز در حالت فعالیت شیمیایی بالا قرار دارد و میل ترکیب با OH را داراست به این ترتیب روی اکسید می شود. در حقیقت به اکسید روی که لکه های سفیدی هستند، شوره سفید گفته می شود. شوره سفید به وجود آمده بر روی ورق گالوانیزه اگر به مدت زیاد باقی بماند و رفع نشود تبدیل به شوره سیاه و سپس به شوره قرمز و قهوه ای تبدیل می شود.

پوشش گالوانیزه از جنس روی یا کرومات است که در طی پروسه آبکاری الکتریکی یا غوطه ور کردن در دمای بالا بر روی فولاد اعمال می شود. از لحاظ الکتروشیمیایی فلز روی نسبت به فولاد فعالیت بیشتری دارد در نتیجه به صورت گالوانیکی به انحلال رسیده و موجب ایجاد محصول خوردگی می شود به همین علت میتواند در حضور رطوبت یا قرار گرفتن در معرض باران دچار شوره سفید شود. ورق گالوانیزه کاشان را نیز می توانید از سایت آهن تاپ خریداری کنید. 

شوره سفید چیست و چگونه بوجود می آید

روش از بین بردن شوره ورق گالوانیزه

با استفاده از محافظ های موقت در زمان انبار کردن یا به کار گیری وسایل کنترل کننده در طی عملیات میتوان از این شوره ها جلوگیری کرد اما به طور کامل نمی توان جلوی شوره سفید را گرفت. برای از بین بردن شوره ها در حین بهره برداری یا انبار کردن می توان آنها را با روش های مکانیکی مثل تراشکاری، ماشین کاری یا صیقل کاری از بین برد. علاوه بر این روش ها می توان در مواد شیمیایی گالوانیزه را غوطه ور کرد به این فرآیند زنگبری می گویند. محلول های زنگبری عبارتند از:

  • ترکیب دی کرومات سدیم (5درصد) و اسید سولفوریک غلیظ (8 درصد): با استفاده از یک برس نرم این محلول را بر روی ورق ها کشیده و پس از 30 ثانیه با آب شستشو شود.
  • اسید ضعیف سرکه: با استفاده از اسید های ضعیف مثل سرکه میتوان شوره را حذف کرد. برای این کار از یک برس یا قلموی رنگ کاری استفاده شود و سپس با آب لوله کشی شسته شود.

محیط انبار ورق گالوانیزه باید دارای شرایط زیر باشد تا مانع از شوره زدن ورق ها شود:

  • دارای زهکشی آب باشد تا هیچ آبی کف انبار باقی نماند.
  • کف محل قرار گیری ورق خاک یا گیاه و علف که رطوبت دارد نداشته باشد.
  • هوای انبار در جریان باشد و مرطوب نباشد.

انواع ورق گالوانیزه کاربردهای متفاوتی دارند و از میزان متریال های مختلفی تولید شده اند. همچنین مشخصات فنی ورق روغنی st12 که بسیار کاربردی است را در سایت آهن تاپ قرار داده ایم.

نوشتن دیدگاه