سبد خرید شما خالی می باشد.
استاندارد گالوانیزه سرد

ورق گالوانیزه به صورت کلی با قرار دادن فلز روی بر سطح ورق های آهنی یا فولادی به وجود می آید که به دو روش متداول گرم و سرد قابلیت ساخت این نوع ورق میسر می باشد (اما اخیرا روش های اسپری کردن و رنگ آمیزی نیز مورد استفاده قرار گرفته است) در زمینه ساخت ورق گالوانیزه نوع سرد و گرم استانداردهای ارائه شده است که در این مقاله به صورت اجمالی به بررسی و بیان این استانداردها در زمینه گالوانیزه سرد پرداخته می شود.

ویژگی های ورق گالوانیزه سرد

به صورت کلی ضخامت لایه های ایجاد شده در روش ساخت گرم از روش سرد بالاتر بوده و از ورق گالوانیزه ای که با روش سرد ساخته شده است، بیشتر در مصارف معمولی و خانگی استفاده می کنند. به دلیل مقرون به صرفه تر بودن فلز روی در مقایسه با سایر فلزهایی که استحکام و مقاومت مناسبی در برابر اکسیداسیون دارند، این فلز کاربرد فراوانی در صنعت دارد. ساخت ورق گالوانیزه به روش سرد به این صورت است که ورق آهنی یا فولادی را در محلولی اسیدی و در معرض مواد شیمیایی قرار داده و با استفاده از این روش، فلز روی که در برابر خوردگی مقاومت مناسبی دارد را بر روی ورق های فولادی قرار می دهند.

ویژگی های ورق گالوانیزه سرد

استاندارد های تولید گالوانیزه سرد

در زمینه ساخت گالوانیزه سرد استانداردهایی وجود دارد که شامل موارد زیر می شوند:

  • مهمترین نکته در این فرآیند ضخامت لایه ایجاد شده بر روی ورق ها می باشد که باید به میزان استاندارد خود برسند و در صورتی که ضخامت بالا باشد مقاومت ورق ایجاد شده بالا می رود اما شکل پذیری و انعطاف پذیری آن کاهش می یابد و در صورت ضخامت کم نیز مقاومت ورق در برابر خوردگی کاهش می یابد.
  • نوع دانه های فلز روی ایجاد شده که به اسپینگل معروف می باشند و بر روی ورق فولادی ایجاد می شوند باید مناسب و یکنواخت باشند.
  • تعداد لایه های ایجاد شده بر روی ورق فولادی باید به میزان استاندارد باشند.
  • میزان مواد استفاده شده در سطح نیز باید استاندارد باشد که می توان با محاسبه وزن مواد اولیه استفاده شده بررسی شود.
  • ضخامت مناسب در حدود 25 میکرون می باشد که با استفاده از دستگاه ضخامت سنج به راحتی قابل اندازه گیری است که با روش سرد می توان به این ضخامت کم دست یافت و در روش هایی دیگر ساخت ورق گالوانیزه بسیار پیچیده می باشد.

در صنعت برای داشتن مواد با ویژگی های همگن و یکسان استانداردهای زیادی ارائه شده است، به طوریکه در کشورهای صنعتی و پیشرفته سازمان های وجود دارد که وظیفه آنها تعیین و ارائه استاندارد می باشد از جمله کشورهای اروپایی و کشور آمریکا در این زمینه تلاش های بسیاری کرده اند و استانداردهای زیادی را معرفی کرده اند؛ از جمله در زمینه ساخت و تولید ورق های فلزی همانند ورق های گالوانیزه که تولید کنندگان در سراسر دنیا می توانند از این استانداردها استفاده کرده تا بتوانند محصول خود را به راحتی در بازارهای جهانی به فروش برسانند.

نوشتن دیدگاه