سبد خرید شما خالی می باشد.
فرمینگ ورق گالوانیزه

عملیات فرمینگ در واقع به انواع ورق های فلزی شکل و حالت می بخشد و مطابق با کاربردی که دارند، فرم دهی می شود. انواع زیاد و متنوعی از ورق های فلزی در صنعت وجود دارند که با توجه به محل مصرفشان، به حالتی که مورد نیاز است در می آیند. ورق های گالوانیزه (که ورق های آهنی آب کاری شده توسط فلز روی هستند) از کاربردی ترین ورق ها و به نوعی از مناسب ترین ماده ی اولیه برای انواع فعالیت ها به شمار می آیند. در ادامه به توصیف این اوراق و فرایند فرمینگ آن ها پرداخته می شود. با آهن تاپ همراه باشید.

انواع ورق فرمینگ

فرم‌دهی به ورق‌های فلزی از طریق رول فرمینگ روشی مدرن و کارآمد برای تولید انواع پروفیل‌ها و شکل‌های مختلف است. این روش از دستگاه‌های اختصاصی و بدون نیاز به نیروی انسانی بهره می‌برد و سرعت تولید بالا را فراهم می‌کند. دو نوع اصلی رول فرمینگ ورق وجود دارد:

  • فرمینگ گرم (ورق ضخیم): فرمینگ گرم بر روی ورق‌های با ضخامت بالا انجام می‌شود. در این روش، دمای ورق را به شدت بالا می‌برند تا بتوانند آن را به شکل مورد نظر درآورند. محصولات تولیدی در نورد گرم نسبت به نورد سرد، طرفدار کمتری دارند. از محصولات تولیدشده توسط نورد گرم، می‌توان به تیرآهن، نبشی، یا ورق‌های ضخیم فرم‌داده‌شده مانند پلیت اشاره کرد. تنظیم دما هنگام انجام عملیات رول فرمینگ ورق به روش نورد گرم، نیاز به دقت فراوان به دارد، در صورت کم و یا زیاد شدن حرارت، احتمال نابودی محصولات وجود دارد، به همین علت تنها تعداد معدودی از کارخانه‌ها از روش نورد گرم استفاده می‌کنند.
  • فرمینگ سرد (ورق با ضخامت کم): فرمینگ سرد یک روش است که در آن دمای ورق‌های فلزی به شدت بالا نمی‌رود و به دلیل ضخامت کم ورق‌ها، عملیات فرم‌دهی با سهولت و سرعت بیشتری انجام می‌شود. ماده‌ی اولیه برای رول کردن ورق‌ها در این روش، تختال و کلاف است. این روش برای تولید ورق‌های با ضخامت کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد و محصولاتی مانند ورق‌های فلزی نازک، پروفیل‌های فلزی و محصولات فرم‌شده مانند لوله‌ها از آن بهره می‌برند.

انواع ورق فرمینگ

فرایند فرمینگ ورق گالوانیزه

معمولا قبل از این که ورق گالوانیزه وارد فرایند فرمینگ شود، ابتدا باید رنگ آمیزی شود. رنگ آمیزی توسط کوره های متفاوت و مواد شیمیایی مناسب صورت می گیرد. پس از رنگ آمیزی، ورق های گالوانیزه وارد دستگاه فرمینگ می شوند و روی غلتک های فولادی به حرکت در می آیند. این غلتک ها وظیفه ی جابجایی ورق ها را ایفا می کنند تا عملیات بعدی روی ورق انجام گیرد. ابزارهایی به نام پانچ با وارد کردن فشار روی ورق، حالت خاصی را روی آن ایجاد می کند. با توجه به حالتی که پانچ دارد، ورق نیز به همان حالت در می آید و فرم می گیرد.
معمولا فشاری که به ورق های گالوانیزه وارد می شود، باعث شکسته شدن و خوردگی آن ها می گردد. بنابراین برای پیشگیری از این اتفاق، ورق را گرم می کنند. فرایند گرمادهی با استفاده از کوره های مخصوص صورت می گیرد و به محل هایی که قرار است خم شوند، گرما داده می شود. این گرما با توجه به نقطه ی ذوب ورق مورد نظر و ضخامتی که دارد اعمال می شود. اگر این گرما کمتر از حد نیاز باشد، ممکن است که باعث شکسته شدن آن گردد و اگر هم این گرما از حد معمول فراتر برود، محتمل است که ورق از بین برود و فرایند فرمینگ متوقف شود. با توجه به این موضوع، تنظیم این درجه ی حرارت به دقت بسیار بالا نیازمند است. در ادامه نیز در مورد حرارت دهی توضیح کامل تری داده می شود. قیمت ورق گالوانیزه سقفی و ورق گالوانیزه کاشان را می توانید از سایت آهن تاپ استعلام کنید. 

فرایند فرمینگ ورق گالوانیزه

روش های مختلف فرمینگ ورق گالوانیزه

فرایند فرمینگ در بیشتر کارخانجات به دو صورت سرد و گرم انجام می پذیرد. همانطور که گفته شد برای جلوگیری از شکسته شدن ورق ها، به محل خمش حرارت وارد می شود. با توجه به ضخامتی که ورق های گالوانیزه دارند، میزان حرارت متفاوت خواهد بود. در روش فرمینگ سرد، بیشتر از ورق هایی با ضخامت کم و درجه ی حرارت کمتر استفاده می شود. این محصولات کاربرد زیادی در ساخت و ساز و صنایع خودرو سازی دارند و به همین دلیل دقت زیادی لازم است که در فرم دهی این اوراق صورت گیرد.
در فرایند فرمینگ گرم، بیشتر از ورق های ضخیم استفاده می شود و کاربرد اندکی در صنعت دارند. در این روش، درجه ی حرارت بسیار زیادی به ورق اعمال می شود و موجب خمش ساده آن می گردد. در این روش باید دقت کرد که گرمای داده شده به درستی تنظیم شود؛ در غیر اینصورت بر اثر سهل انگاری و اهمال کاری ممکن است که محصول به کلی از بین برود و خواص خود را از دست بدهد. با این تفاسیر، بیشتر تولیدکنندگان زیر بار فرمینگ این نوع از ورق ها ضخیم نمی روند و متاسفانه از قیمت زیادی نیز برخوردار هستند.

فرایند فرمینگ ورق گالوانیزه


فروشگاه آهن تاپ عرضه کننده انواع آهن آلات با قیمتی به روز و آپدیت شده است. این محصولات از بالاترین کیفیت برخوردارند و همواره در تلاش بوده است تا نظر بسیاری از مخاطبان را جلب کند. این فروشگاه با ارائه امکانات ساده و راحت برای شما مشتریان گرامی در صدد است تا با فروش بیشتر، سریع ترین خدمت رسانی را داشته باشد. برای خرید آهن آلات مورد نیاز خود با ما همراه باشید در صورت نیاز با کارشناسان فروش تماس برقرار کنید. آهن تاپ برای شما یک خرید مطمئن را آرزومند است.

نوشتن دیدگاه