سبد خرید شما خالی می باشد.
نحوه تشخیص استیل 304 با 316

نحوه تشخیص استیل ۳۰۴ با ۳۱۶ وجود میزان بیشتری از عناصر مولیبدن و نیکل در استیل ۳۱۶ است. همین تفاوت است که باعث بالا رفتن قیمت استیل ۳۱۶ نسبت به استیل گرید ۳۰۴ می شود. فولاد ضد زنگ جزء آلیاژ های فولادی است که از عناصری مانند نیکل، آهن و کروم تشکیل شده است. در فولاد ضد زنگ یا استنلس استیل جرم کروم ۵/۱۰% است و جرم کربن ۲/۱% است. اکسید کروم موجود بر روی سطح استیل باعث می‌شود تا کمتر با محیط اطراف تماس داشته باشد و خاصیت ضد زنگی به آن ببخشد. فولاد ضد زنگ در برابر خراش نیز مقاوم است و اگر دچار خراشیدگی شود خودش را ترمیم می کند. به همین خاطر برای محیط های کاری گرید مناسبی از این فولاد را انتخاب می کنند تا بتواند مجدداً یک لایه دیگر ایجاد کرده و خودش را ترمیم کند. اگر گرید مناسبی انتخاب نشود فولاد ضد زنگ خورده می شود و زنگ می زند. یکی از آلیاژ های پرکاربرد که در حوزه تجارت و صنعت مورد استفاده قرار می گیرد استنلس استیل می باشد؛ اما میان ورق استیل ۳۰۴ و ورق استیل ۳۱۶ تفاوت هایی از نظر ویژگی و مشخصات وجود دارد که در ادامه با بررسی نکاتی برای تشخیص استیل ۳۰۴ با ۳۱۶ این ویژگی‌ها را مشاهده می فرمایید.

نحوه تشخیص استیل 304 با 316

نکاتی برای تشخیص استیل ۳۰۴ با ۳۱۶

شباهت میان استیل ۳۰۴ و استیل ۳۱۶ بسیار زیاد است و به سختی می توان آن ها را از یکدیگر تشخیص داد؛ اما یکی از نکاتی که برای تشخیص استیل ۳۰۴ با ۳۱۶ می‌توانید در نظر بگیرید، تفاوت قیمتی و کاربرد آن ها می باشد. استاندارد ساخت استیل ۳۰۴ با توجه به اینکه دسته بندی متفاوتی دارد ۱۸.۸ است. این استیل انعطاف پذیری بالایی دارد؛ اما استیل های براق استیل های بگیر و نگیر دارای قابلیت جوشکاری و انعطاف پذیری متفاوتی هستند. به دلیل اینکه استیل ۳۰۴ خاصیت شکل پذیری بالایی دارد و به راحتی از هم گسیخته نمی شود برای تولید وسایلی مانند سینک آشپزخانه از آن استفاده می شود. این استیل در زمینه های مختلف صنعتی معماری و حمل و نقل کاربرد دارد. به عنوان مثال برای ساخت نرده ها، تجهیزاتی که در صنایع غذایی به کار می رود، قابلمه، فریزر، سینک آشپزخانه، مبدل حرارتی، مخازن نگهدارنده مواد شیمیایی و ... استفاده می شود. استیل ۳۱۶ هم در بین استیل های ضد زنگ قرار دارد و ویژگی های مشابه با استیل ۳۰۴ دارد؛ اما نحوه تشخیص آن ها بر اساس میزان مولیبدنی است که در آن به کار رفته است. استیل ۳۱۶ نسبت به استیل ۳۰۴، دو تا سه درصد بیشتر مولیبدن دارد که باعث می شود مقاومت و استحکام آن در برابر حرارت بالا برود و در برابر عوامل خورنده مقاومت زیادی داشته باشد. فولاد ضد زنگ یا استیل ۳۱۶ در مکان هایی که نمک زیاد است بسیار مقاوم بوده و به همین خاطر برای ساخت تجهیزات و وسایل جراحی و پزشکی از آن استفاده می شود. برای ساخت مبدل های حرارتی، اتصال دهنده ها، اتصالات قایق، تجهیزات مواد غذایی در محیط های کلریدی و فیلتر کردن آب از این استیل استفاده می شود.

نحوه تشخیص استیل 304 با 316

ویژگی های استیل ۳۰۴

ویژگی های استیل ۳۰۴ یا فولاد ضد زنگ با توجه به اینکه یک آلیاژ فلزی ساخته شده از کروم و نیکل می باشد، باعث شده تا دوام و ماندگاری بالایی داشته باشد و در برابر عوامل خورنده مقاومت خوبی از خود نشان دهد. با توجه به ظاهر زیبا و جذاب استیل ۳۰۴ برای نمای ساخت و ساز ها بسیار مناسب و انعطاف پذیر بوده و در برابر تغییرات آب و هوایی هم مقاومت خوبی از خود نشان می دهد. به دلیل اینکه این استیل در برابر عوامل خورنده رطوبت و ... مقاومت دارد در مناطق که بارندگی زیاد است از آن استفاده می شود و به راحتی قابل شستشو و نظافت است. استیل ۳۰۴ دارای ۱۸ تا ۲۰ درصد کروم و 8 الی 5/10 درصد نیکل است و در میان فولادهای ضد زنگ قرار دارد. این فولاد اگر با کربن مقایسه شود هم خاصیت الکتریکی کمتری دارد و هم خاصیت گرمایشی کمتری دارا می باشد. علاوه بر این‌ها استیل ۳۰۴ غیر مغناطیسی است و مقاومت بالایی در برابر عوامل خورنده دارد. یکی از دلایل اینکه این فولاد در میان مصرف کنندگان و صنایع مختلف محبوبیت دارد، شکل پذیری آسان است. البته دقت به این نکته لازم است که استیل ۳۰۴ در بین استیل های ضد زنگ قرار ندارد؛ بنابراین باید در محیطی که قرار است استفاده شود دقت کنید.

ویژگی های استیل ۳۱۶

از جمله ویژگی های استیل ۳۱۶ می‌توان به این نکته اشاره کرد که استیل ۳۱۶ می‌تواند دمای بین ۸۷۰ تا ۹۲۵ را تحمل کند. در برابر رسوب کاربید مقاومت بالایی دارد و گرید های متفاوت آن در برابر فشار بالا استحکام دارند. این استیل در برابر خوردگی و حرارت مقاومت دارد. به عنوان مثال آب های آشامیدنی که حاوی 1000 میلی‌گرم کلرید هستند بر این استیل ها هیچ تاثیری ندارد و به آن ها گرید دریایی گفته می‌شود. ولی معمولاً مقاومتشان در محیط های دریایی و گرم پایین است و باعث می شود یک لایه قهوه روی سطح آن ها تشکیل شود. همان طور که گفتیم گرید های مختلف آن در برابر فشار بالا و رسوب کاربید و حرارت بین ۸۷۰ تا ۹۲۵ درجه مقاوم هستند.

برای کسب اطلاعات بیشتر نسبت به نحوه تشخیص استیل 304 با 316 و آشنایی با ویژگی های آن ها با آهن تاپ همراه باشید و از خدمات این فروشگاه در این زمینه بهره ببرید.

نوشتن دیدگاه