سبد خرید شما خالی می باشد.
ورق استیل چیست

ورق استیل اساس مهندسی امروز را تشکیل می دهند. کاربرد آنها گسترده است و در جاهای مختلف از جمله صنعت ماشین سازی و یا وسایل خانه به کار می روند. برای ساخت این ورق ها، مهندسان نیازمند دانستن مواردی از جمله اندازه های استاندارد، مواد اولیه و تفاوت در ساخت و انواع روش های شکل دهی هستند. 

ورق استیل

استیل یا فولاد، آلیاژی از آهن با مقادیر مختلف کربن ( ۵/۰ تا ۵/۱ درصد) است. در ساخت استیل علاوه بر آهن از مواد غیر فلزی مثل کربن نیز استفاده می شود. ورق استیل، یکی انواع مختلف محصولات فولادی است که درصد بالایی آهن و حداکثر ۲/۱ درصد کربن دارد. این ورق ها بسته به نوعشان کاربردهای متفاوتی دارند. ورق استیل 316 پس از ورق استیل 304 بیشترین کاربرد را در صنایع مختلف دارد. در آهن تاپ ورق استیل 316 و ورق استیل 304 با بالاترین کیفیت عرضه می شود. با اطمینان خاطر ورق استیل مدنظر خود را از آهن تاپ بخرید.

انواع استیل (فولاد) به کار برده شده در ورق استیل

استیل (فولاد) ضد زنگ: رایج ترین شکل ورق های فلزی، ورق های استیل ضد زنگ هستند که شامل ۱۳% یا مقادیر کمتری کروم اند. برای افزایش استحکام ورق های استیل ضد زنگ موادی مانند نیکل یا مولیبدنوم به آن اضافه می کنند. ویژگی مهم این فولاد ثبات آن در شرایط مختلف است. مثلا این فلز در مقابل باران، اسید و یا شرایط قلیایی تغییری نمی کند. از این آلیاژ در ساخت سینک آشپزخانه، قایق، ساختمان سازی و ... استفاده می شود.

استیل (فولاد) کربن: از این آلیاژ در پروژه هایی که به استحکام بالایی نیاز دارند استفاده می شود. کربن ماده اصلی این آلیاژ را تشکیل می دهد. این آلیاژ کاربردهای گسترده ای دارد. از فولاد کربن با کربن کمتر در ساخت ریل ها، ورودی ها و فنس ها استفاده می شود. آلیاژهایی که میزان متوسطی از کربن را دارند در ساخت ماشین به کار می روند و از آلیاژ هایی با کربن بالا در ساخت سیم ها استفاده می گردد.

فولاد آلیاژی: در این آلیاژ از فولاد کربن استفاده می شود. منگنز، کروم و تنگستن از جمله موادی اند که برای داشتن یک فولاد آلیاژی مناسب استفاده می شوند. برای افزایش استحکام نیز از نیکل و یا وانادیم استفاده می گردد.

فولاد ابزاری: اهمیت این آلیاژ همانند فولاد کربن به خاطر تغییر پذیری بالای آن است، این امر به این دلیل است که کربن تنها یک درصد آن را تشکیل می دهد. از این آلیاژ در تولید ابزار استفاده می شود زیرا به راحتی می توان آن را چکش کاری کرد، همچنین قدرت تحمل گرما و یا سرمای بالایی دارد. یکی از کاربردهای این آلیاژ ساخت چاقو می باشد.

انواع فولاد به کار برده شده در ورق استیل

ورق استیل بگیر و نگیر

یکی از دسته بندی های ورق استیل، بگیر یا نگیر بودن آن است. ورق استیل بگیر دارای خاصیت مغناطیسی است و توسط آهنربا جذب می شود اما ورق استیل نگیر این خاصیت مغناطیسی را ندارد. در فرمول ساخت ورق استیل بگیر از مقادیر بالای کروم استفاده شده اما ورق استیل نگیر کروم کمتری دارد. ورق های استیل بگیر ارزان تر از نوع استیل نگیر هستند و کاربردهای متنوعی از جمله خودرو سازی، ظروف، دکل نفتی و ... دارند. از موارد کاربرد ورق های استیل نگیر می توان بسته بندی محصولات لبنی، تولید قطعات کوره، ساخت مشعل، صنایع فولاد و مهندسی را نام برد.

چگونگی ساخت ورق استیل

ورق های فلزی از فلزات مختلف مانند آلومینیوم، فولاد، مس، نیکل، نقره، تیتانیوم و... ساخته می شوند.
اولین مرحله در ساخت یک ورق استیل ذوب کردن فلز درون ظرفی به نام بوته آهنگری است. سپس این ماده ذوب شده و به درون قالب مستطیل شکلی ریخته می شود. فلز ذوب شده باید داغ باشد تا از سرد شدن بیرون از قالب جلوگیری شود. بعد از سفت شدن فلز درون قالب یک قطعه مستطیلی که شمش نام دارد بدست می آید. سپس شمش بدست آمده درون ترکیباتی شیمیایی غوطه ور شده تا تمیز شود. این مرحله اسید شویی نام دارد. در مرحله بعد، زمانی که شمش تمیز شد درون دستگاه پرس قرار داده می شود.این دستگاه شامل دو غلتک است که فلز را نازک می کند. سپس این غلتک ها بیشتر به هم نزدیک شده و فلز از بین آنها رد می شود. این عمل ممکن است تا زمان رسیدن به ضخامت دلخواه چندین بار تکرار شود. در مرحله بعدی فلز را بعد از رد شدن از غلتک ها، گرم کرده و سپس اسید شویی می کنند. این عمل نیز ممکن است چندین بار تکرار شود. در طول این مرحله فلز گرم شده و از ذوب کردن کردن آن خودداری می شود و در نهایت وقتی ورق به ضخامت دلخواه رسید به دور یک کلاف یا کویل رول می شود.

نوشتن دیدگاه